Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden sommige baby's, als ze tekort aan zuurstof hebben gehad bij de geboorte (blauw geboren), geboren als kastplantje en andere niet?

Ik ben bij de geboorte klem raken te zitten, doordat ik er andersom uit ging, hierdoor kreeg ik zuurstof tekort. Ik ben toen na meerdere medische missers met een keizersnee ter wereld gebracht. Zij hebben mij meer dan 10min gereanimeerd. Voor zover ik weet heb ik geen beschadiging ben nu zelf 21 jaar. Ik vraag mij dan ook al heel lang af, waarom? Waarom heb ik geen hersenbeschadiging en ben ik geen kastplantje en iemand anders wel? Waarom ik niet en een ander wel? Hier moet toch een wettenschappelijke basis voor zijn neem ik aan? Of heeft iemand een idee waar ik het antwoord op mijn brandende vraag kan vinden? Ik heb wel iets gehoord over een zogenoemde duikersreflex hoewel mij dit nooit is bevestigd door iemand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

over het algemeen treedt hersenbeschadiging op nadat de hersenen 3 minuten of langer geen zuurstof hebben gehad elk geval is verschillend je kunt het 1 niet met het ander vergelijken elk mens is anders zowel lichamelijk als geestelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene bevalling is de andere niet.
Als een bevalling in eerste instantie soepel verloopt is het bloed dat van kind naar moeder gaat zuurstofrijk en heeft het kind reserves en kan daardoor een tijd zonder zuurstof. Dit gebeurde bij het kind van mijn zus. Kwam ook klem te zitten. Ondanks zuurstoftekort en een reanimatie is ook bij dit kind geen hersenbeschadiging.

De verklaring van de kinderarts voor het uitblijven van hersenletsel is het in eerste instantie snel inzetten van de bevalling en het daardoor zuurstofrijke bloed waardoor het hartje tijdens de stagnatie nog een tijd bleef door kloppen en de hersenen voorzien bleven van zuurstof. Meteen na de geboorte was er en de reanimatie door de medici. Tijdens een reanimatie ontstaat er weer bloedcirculatie en wordt er zuurstof toegediend. Het gaat er dus om, hoelang er geen circulatie van zuurstofrijk bloed is geweest. Dat is niet altijd bekend en kan korter zijn, dan aanvankelijk het geval lijkt.
Zo werd het voor het kind van mijn zus verklaard. Wellicht verklaart dit ook jouw vraag. Allicht is ieder geval anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding