Treed er merkbare spieradaptatie op als je naar een gebied reist waar de zwaartekracht sterker is dan 9.81 Newton?
Hallo GV'ers,
Vaak gaan duursporters een paar weken voor een wedstrijd hoog in de bergen trainen. In de bergen is er minder zuurstof, dus maakt je lichaam meer rode bloedlichamen, zodat er efficiënter zuurstof opgenomen kan worden.
Je lichaam adapteert zich dan aan de situatie en een paar dagen nadat je weer op zeeniveau bent neemt het aantal rode bloedcellen weer af, maar als je in die paar dagen een duur-wedstrijd hebt, heb je er nog steeds profijt van.
Nu vroeg ik me af of dit ook voor je spieren geld. Zoals de meeste mensen nu wel weten is de aarde niet rond, maar sferoïde. Hierdoor is de zwaartekracht op sommige plekken in de wereld sterker. In nederland is de gemiddelde zwaartekracht / valversnelling 9.81 Newton / meter per seconde.
De zwaartekracht op de noordpool of zuidpool zal rond de 9.9 Newton liggen denk ik. Dat komt, omdat deze plekken dichter bij de binnenste kern van de aarde liggen.
Als je dus vanuit Nederland, één jaar naar de noord/zuid-pool reist, en je gedraagt je daar precies hetzelfde als in Nederland en doet geen krachttraining, zullen je spieren zich dan zodanig adapteren dat je er hier in Nederland weer tijdelijk profijt van hebt?
Dit ben ik niet van plan ofzo hoor, maar ik vroeg het me gewoon af.
Ik hoor het graag!
mvg,
Elija
Toegevoegd na 3 uur:
Ik merk dat ik mijn vraag niet goed heb gesteld. Ik bedoel meer: Treed uberhaupt wel adaptatie op bij zo een verschil?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.