Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een moeder met bloedgroep O fatale antistoffen doorgeven aan de foetus als deze bloedgroep A, B of AB heeft (net als bij de rhesusfactor)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een moeder met bloedgroep 0 zal normaal gesproken geen foetus dragen met bloedgroep AB (al is het wel mogelijk als er sprake is van het inbrengen van een embryo dat ontstaan is uit een eicel van een andere vrouw)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, er komt maar een minimum aantal antistoffen in je bloed, dit is niet schadelijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Bloedgroep O staat bekend als de "algemene donor", want het bevat geen antistoffen tegen A, nog tegen B.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou het hele probleem bij de rhesusfactor gaat juist mis als de moeder negatief is en de baby positief. Moeder maakt dan na haar eerste kind antistoffen aan en dan gaat het mis bij baby 2 en nog eerder mis bij baby 3. Jouw argument klopt dus niet (al klopt jouw 'nee' wel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierbij gaat het om de rhesusfactor, niet om de bloedgroep.
bv de bloedgroep is O, de rhesus factor negatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly, ik weet niet of je het nu tegen mij hebt of tegen Jeroenla? Jeroenla geeft geen argumenten om zijn goede antwoord (nee) te bevestigen. Bij de rhesusfactor heb je als moeder ook geen antistoffen maar die maak je aan na bloedcontact met de baby. Jeroenla moet dus uitleggen waarom dat NIET zo is als je bloedgroep 0 hebt en een kind met A, B of AB (die laatste kan overigens niet) krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Pelle, de ' algemene donor' is daarom ook niet iemand met bloedgroep O, maar met bloedgroep O met negatieve resus factor.
De bloedbank is er dol op ;) weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doelgroep 0 is niet de algemene donor omdat het geen antistoffen bevat tegen A of B maar omdat het geen antigenen heeft waartegen iemand met bloedgroep A, B of AB antistoffen kan aanmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de vraagsteller zegt "net zoals bij resus", gaat deze vraag niet over de resusfactor. Althans, dat is mijn interpretatie. In mijn biologielessen heb ik ooit geleerd dat bloedgroep en resus twee verschillende variabelen zijn, dus ik beantwoord alleen de vraag vanuit het O/A/B/AB perspectief. Petrahd: kan kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je twee verschillende bloedgroepen bij elkaar doet, klontert het bloed. Gelukkig bestaat er tijdens de zwangerschap maar een minimaal risico dat de bloedgroepen bij elkaar komen, door de goede bloed-bloed barriere tussen de placenta en de baarmoederwand. De bloedvaten van de moeder en van het kind zijn van elkaar gescheiden, en het enige wat er tussen moeder en kind kan komen zijn voedingsstoffen en (sommige) antistoffen.
Bij de rhesusfactor komen antistoffen aan de orde. En dit principe is al uitgelegd door Pelle :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding