Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

bij veel diersoorten die in een groep leven worden gewonde dieren verstoten en verjaagd.
uiteraard doen dieren dit niet bewust, maar instinctief.
ze moeten een ander dier niet omdat deze anders is en daar niets aan kan doen.
dat zou je discriminatie kunnen noemen, maar in mijn ogen is discriminatie geen onbewust proces, dus zeg ik nee.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als dat zo zou zijn, dan zouden bij bijvoorbeeld bij Honden een Duitse herder een poedel elkaar kunnen discrimineren....
Of bij apen een chimpansee een gorilla....
Bij katten een Siamees en een Ragdoll...
Enzovoorts....

Antwoord: nee, lijkt me dus duidelijk van niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren van verschillende familiegroepen discrimineren elkaar in zoverre, dat ze niet tolereren dat andere groepen in hun territorium voedsel zoeken. Als een ander dier van dezelfde soort daar tegen 'zondigt', kan het er heftig aan toe gaan.
Dat is een primitieve vorm van 'ons kent ons' en 'eigen groep eerst'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Een paar voorbeelden van zaken waarop gediscrimineerd kan worden:
-aantal afstammelingen in de eerste graad.
-etniciteit
-geboorteplaats
-geldelijk vermogen (zowel hoog als laag)
-geslacht (seksisme)
-godsdienst
-handicap (validisme)
-huidskleur
-intelligentie
-klasse (klassisme)
-leeftijd
-nationaliteit
-ras (racisme)
-seksueel gedrag
-seksuele geaardheid
-sociaal gedrag
-subcultuur (bijvoorbeeld punk, hippie, gothic)
taal
-uiterlijk (lichamelijke kenmerken, w.o. afwijkingen)
Niet al deze zaken zijn ook op dieren van toepassing. Maar toch wel een aantal. En als je regelmatig natuurfilms kijkt, zie je dat dieren inderdaad onderscheid maken (=discrimineren) en aan de hand daarvan anders handelen bij een aantal van bovenstaande zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten aanzien van de mensen, waarvan ze afhankelijk zijn, zéker wel!!!

Een hond weet precies, bij wie hij wel aan de lijn kan trekken, en bij wie niet. Bij wie bedelen zin heeft, en waar je het net zo goed kunt laten. Wanneer hij wel stiekem op de bank kan klimmen, en bij wie dit niet af en toe oogluikend wordt toegestaan.

Een paard zal weten, dat bij een goede ruiter hij gewoon moet doen wat de 'benen' vragen, terwijl bij een beginnend ruiter elk graspolletje voor hem is, en na 2 draafjes de sukkel er weer ingezet kan worden.

Natuurlijk is dit een totaal andere soort van discriminatie dan bij mensen. Dit is gewoon 'looking after number one': waar kan ik m'n voordeeltjes halen, en zo gemakkelijk mogelijk leven....
Bij mensen is het vaak het over één kam scheren van individuën die ze persoonlijk niet kennen, maar die als groep een etiket opgeplakt krijgt. Óók een vorm van gemakzucht dus, omdat vaak niet eens gebaseerd op persoonlijke ervaringen . Bedoeld, om het leven overzichtelijker te maken, en niet te hoeven nadenken of investeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing