Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als de hypofyse in onze hersenen vervangen zou kunnen worden, zou de mens dan in principe ook het eeuwig leven kunnen hebben?

Ik heb namelijk ooit begrepen dat de afbraak van onze cellen als gevolg van ouderdom wordt aangestuurd vanuit de hypofyse in onze hersenen aan de hand van een klokje die precies bepaalt wanneer en in welk tempo cellen vanaf een bepaalde leeftijd zullen ophouden zich nog langer te delen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Wat stippel zegt in de reacties klopt.

Er zijn tal van oorzaken voor het verslijten en afsterven van het menselijk lichaam. Allemaal tezamen zorgen ze voor de uiteindelijke onvermijdelijke dood.

Als je één van deze oorzaken zou bestrijden, zou je de gemiddelde levensverwachting misschien weer wat op kunnen schroeven, maar gaan de andere mogelijke natuurlijke doodsoorzaken alleen maar een grotere rol spelen.
Zo is er bijvoorbeeld het bekende verhaal van de telomeren. De staartjes aan het einde van onze DNA strengen, die bij elke celdeling korter worden. Uiteindelijk kan de cel zich niet eens meer delen, of er nou een signaal komt of niet.

Dus nee, dat ene aspect van de hypofyse is zeker niet de sleutel tot eeuwig leven.

En dan heb ik het nog niet eens of het wel wenselijk is dat we proberen de dood zo krampachtig te bestrijden, tot het einde van onze levens gemiddeld steeds meer een soort chronisch ziektebed wordt van tientallen jaren..
Stel je voor dat iedereen door onder andere het hypofyse verhaal straks 160 wordt, maar dat gemiddeld 70% van de mensen na hun 120e aan kanker lijdt.
Dan moeten wij via onze verzekeringsbijdrage dus gaan betalen voor al die overvolle verzorgingstehuizen. Dat klinkt heel wrang maar het is wel de realiteit.
Ik weet dat het off topic is maar ik vind het heel belangrijk dat je dit ook overweegt als je aan het sci-fi dromen bent over eeuwig leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing