Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het inademen van yoghurtschimmels gevaarlijk?

Ik ben bezig met het kweken van yoghurtschimmels en vroeg me af of dit gevaarlijk is als je de schimmels inademt. Ik ga ze nl. niet kweken in een pot maar op de muur. Het wordt ongeveer 1 m2. groot.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Enig gegoogled (zie link) vertelt wat ik al dacht. Yoghurt is behoorlijk ongevoelig voor schimmelgroei dus het is heel knap als je er schimmels op weet te krijgen.

Maar dat maakt wel meteen dat je vraag lastig met zekerheid is te beantwoorden. Levensmiddelen die makkelijk schimmelen, bijv brood hebben dan ook vrijwel altijd dezelfde schimmel en dan weet je wat het is.

Dan is het beter vast te stellen hoe schadelijk hij is.

Iets waar bijna geen schimmel op groeit is lastig, als er dan een schimmel op komt kan het van alles zijn, van een onschuldige tot een levensgevaarlijke.

Met het inademen van schimmels kun je beter gewoon altijd voorzichtig zijn maar er is dus geen definitief ja of nee mogelijk

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik was nog even aan het zoeken naar specifieke schimmels die op yoghurt kunnen groeien maar alle hits gaan juist over bestrijden van schimmelinfecties met yoghurt!
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing