Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke inheemse zeewieren zijn goed eetbaar?

Hoorde van de week, dat alle inheemse zeewieren eetbaar zijn, maar zijn ze dan ook lekker, of alleen maar eetbaar.
Er komen steeds meer zeewieren als voedsel in de handel, ik dacht de meeste uit japan.
Ook zit het vaak door veel gerechten heen.
Maar ons eigen kustgebied zit barstens vol met allerlei soorten wieren, is het misschien de onwetendheid, die ons ervan weerhoud een maaltje gezonde groente uit eigen zee te halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

enkel de groene inheemse wieren zijn eetbaar. (zie link)
of ze smaken... tja, dat zal van persoon tot persoon verschillen (over smaak valt nu eenmaal niet te twisten) ;-)

waarom we het niet eten zal onwetendheid kunnen zijn, maar ook het idee dat het b.v. uit 'onze eigen' bruine zee komt, vies aanvoelt, of taai is kan iemand er wellicht van weerhouden om het te eten
of we weten niet wat we ermee kunnen doen (stamppotje zeewier?) ;-)

zo zijn de alikruiken, mosselen, krabben, en de noordkromp bv ook eetbaar. (in de zin van 'het kan geen kwaad of is zelfs gezond) of het ook eetbaar is in de zin van 'lekker' is ook hier weer een ander verhaal.

2 weken terug ben ik nog langs de Waal wezen wandelen. Door het lage water liep ik gewoon op een laag mosselen en was de grond zwart van de noordkrompen en zoetwater mosselen. ik weet dat ze eetbaar zijn, maar voelde me niet geroepen om nu te gaan rapen. (okay, paar noordrompen die bij de goudvissen in het aquarium zitten, maar niet voor consumptie)

maar mocht je plannen hebben:
http://www.google.nl/search?q=zeewier+gezond&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADBF_nl&redir_esc=&ei=OfPwTunKA8eYOvOl8KwB#pq=noordzee+zeewier+gezond&hl=nl&cp=14&gs_id=1g&xhr=t&q=recept+zeewier&pf=p&sclient=psy-ab&rls=com.microsoft:nl%3AIE-SearchBox&rlz=1I7ADBF_nl&source=hp&pbx=1&oq=recept+zeewier&aq=0&aqi=g2&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=b8a64eb14a6381a8&biw=1024&bih=570

(oops!)

laat je ons dan weten hoe het heeft gesmaakt?
;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die bruine met die opgeblazen bolletjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing