Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier om de lijmstof van botten te simuleren?

ik heb een paar dagen terug een schedel van een wild zwijn gekregen van een leerling. Ik heb een foutje gemaakt door het op een temperatuur van 100C uit te koken om de laatste restjes (uitgedroogd) vlees en kraakbeen eraf te kunnen krijgen. Nu is dus de lijmstof uit de schedel gekookt, en breekt alles erg makkelijk.

Nu is mijn vraag: kan ik botten/schedels opnieuw goed stevig krijgen door het te behandelen met iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van kooklijm, ook wel "beenderlijm" genoemd. Dat is een lijmstof die gemaakt is van botten. Als het warm is, is het erg kleverig en vloeibaar en als het afkoelt wordt het hard. Het stinkt als de ziekte, maar het is een prima lijm die wellicht ook voor botten gebruikt kan worden. Ik herinner me dat we het onder andere gebruikten om stoelpoten weer vast te zetten. De kleur is een beetje gelig/oker achtig.

Ik stel me voor dat je ook botten kunt impregneren met behulp van een oplossing van beenderlijm. Ik weet niet of dat gaat werken, maar wie weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing