Hoe kan ik het beste mijn hoofd- en deelvragen opstellen?
Hallo,
Weer zit ik vast met mijn profielwerkstuk. Ik heb namelijk mijn gehele onderzoek al gemaakt, alleen nu moet ik nog een goede hoofd- en deelvragen maken. Ik heb hier altijd zeer veel moeite mee omdat ik het volgens mijn leraar nooit exact genoeg doe. Mijn onderzoek gaat als volgt:
Ik laat mensen in groepjes van 5, 5 minuten rennen op een loopband. De ene keer met klassieke muziek met 60 BPM, dan met klassieke muziek met 120 BPM, dan met popmuziek op 60 BPM en dan met 120 BPM. De laatste proef mijn blanco. Ik plak de snelheid af met tape en zeg tegen de proefpersonen dat ze zelf hun snelheid moeten kiezen. Wat hun het fijnst vinden. De resultaten verwerk ik uiteindelijk door te kijken hoeveel procent ieder individu per oefening afwijkt van de blanco. Uiteindelijk zet ik dit dan in grafieken en kijk het totale beeld. Hier kun je dus bijvoorbeeld zien hoeveel proefpersonen 10% minder hebben gepresteerd op klassieke muziek met 60 BPM.
Het probleem nu is dus een goede hoofd- en deelvraag opstellen. Ik had namelijk al iets in gedachten van: Wanneer geeft muziek een verhogende (snelheids)prestatie op een loopband?
Nu zou ik dus niet weten welke deelvragen ik zou moeten stellen en/of deze überhaupt wel goed is.
Alvast hartelijk bedankt!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.