Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een gemiddelde leeftijd waarop je meer verliest aan geheugen dan dat je 'wint' ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarom worden mensen vergeetachtig?
Het geheugen is een complex en gevoelig systeem. Voordat een herinnering vastligt in het permanente geheugen, moet het eerst worden ingepakt en worden verstuurd naar het geheugencentrum, de hippocampus. Dat is een soort asiel voor recente herinneringen.
Herinneringen die hier niet terechtkomen gaan verloren.
Vanuit de hippocampus verhuist de herinnering binnen één of twee jaar naar het permanente geheugen. Dat zit verspreid door de hersenen. Herinneringen worden vastgelegd als een netwerk van associaties van geluiden, woorden, geuren, beelden, emoties en gevoelens.
Vergeetachtigheid ontstaat doordat de geheugenopslag vanaf het 40ste levensjaar minder soepel werkt. Waar liggen die autosleutels ook alweer?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen +1 gedaan, maar deze was het beste.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij gaat je geheugen erop achteruit een paar jaar nadat de persoon (en persoon daar bedoel ik mee het ego) geboren wordt... Maar dat is dan een puur intuïtief antwoord...

Voordat er taal is heb je wel een geheugen, maar dat is zonder denken, dus smaak en gehoor herinnert zich wel zaken en daar reageert het kind ook op... Maar nadat de kleine IK gaat zeggen, daar ligt het optimum en daarna blijft dat even zo... En paar jaar zou ik zeggen, dus bij 6 of 7 kan het al achteruit gaan...
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is meer een kwestie van wat je niet gebruikt komt er niet bij. Dat is dan ook de reden dat er achteruitgang lijkt te bestaan maar als je ophoud bij te leren dan sta je eigenlijk stil en die grijze massa met je. Dus keep 'm coming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor, het moment waarop de jeugd comazuipen ontdekt. Gemiddeld ergens rond hun 16e
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ge-wel-dig +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding