Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er wel eens iemand geboren zonder zintuigen?

Dus iemand die niet kunnen horen, zien, ruiken, proeven en voelen?

Toegevoegd na 18 seconden:
kunnen = kan ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat het zo zou zijn, zou je geen besef meer hebben van de buitenwereld, dus eigenlijk dood zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar bij zo'n persoon, zal je het verschil niet merken tussen levend of dood.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een kindje dat blind, doof, zonder smaakpapillen en zonder zenuwen geboren wordt, is ten dode opgeschreven. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een kindje zonder al deze eigenschappen de groei in de baarmoeder zou overleven. Het anwoord is nee.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik had me anders moeten uitdrukken, maar de strekking van mijn antwoord blijft hetzelfde. Je zintuigen heb je nodig om te overleven. Je kunt er een paar missen, mede doordat de overige zintuigen vaak sterker ontwikkeld worden ter compensatie van het gemis. Zonder enig zintuig, ben je letterlijk ten dode opgeschreven, omdat je (of je lijf) niet kan reageren op gevaar. In de baarmoeder kunnen dat bijvoorbeeld ziektes zijn. De placenta kan immers niet alle slechte stoffen tegenhouden.
Aangezien een storing in de celdeling in het begin van een zwangerschap regelmatig zorgt voor een miskraam, zal een extreem geval als een embryo/foetus zonder zintuigen vaak kansloos zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht het bij het juiste eind te hebben, maar blijkbaar sla ik de plank mis. Wie o wie kan mij de minnen toelichten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je geen min gegeven, maar een mogelijke toelichting zou kunnen zijn dat smaakpuppillen niet geheel voor "proeven" zorgt. Dat je "ruik" vergeet te melden en dat zonder zenuwen geboren worden niet hetzelfde is als zonder zintuigen. Je kan zonder zenuwen niet overleven nee, maar zonder zintuigen weldegelijk in de baanmoeder. Opzich hoef je namelijk nietzoveel. Mischien dat voelen een probleem is. Maar ruiken zien proeven of horen zijn overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, bedankt voor je toelichting. Ik had me anders kunnen uitdrukken, maar de strekking van mijn antwoord blijft hetzelfde. Je zintuigen heb je nodig om te overleven. Je kunt er een paar missen, mede doordat de overige zintuigen vaak sterker ontwikkeld worden ter compensatie van het gemis. Zonder enig zintuig, ben je letterlijk ten dode opgeschreven, omdat je (of je lijf) niet kan reageren op gevaar. In de baarmoeder kunnen dat bijvoorbeeld ziektes zijn. Aangezien een storing in de celdeling in het begin van een zwangerschap vaak zorgt voor een miskraam, zal een extreem geval als een embryo/foetus zonder zintuigen kansloos zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongetwijfeld dat je dat bedoelt, maar dat staat er niet, vandaar de minnen. Ziektekiemen in de baanmoeder komen bijna niet voor, omdat moeders, ze allemaal probeert te filteren, stel dat ze er door komen, heb je geen van de 5 genoemde zintuigen nodig om ze te bestrijden. Je voorbeeld klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je met "moeders" de placenta? Er komen helaas wel degelijk slechte stoffen door de placenta, hoewel de placenta ze wel zo veel mogelijk probeert te filteren. Waarom denk je dat een zwangere vrouw bijvoorbeeld geen rauwe dierlijke producten mag eten, alcohol mag drinken of mag roken? En wat dacht je van ongeboren kindjes die deels misvormd raken doordat de moeder tijdens de zwangerschap een kinderziekte als rodehond gehad heeft? Je hebt gelijk dat ik me verkeerd uitgedrukt heb, ik snap de minnen. Maar jouw bewering is niet juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met moeders bedoel ik de moeder met haar immuunsysteem en haar hersenen, die gebruikt ze om jouw lijstje aan verkeerde dingen niet te doen. En haar immuunsysteem om zon min mogelijk ziektekiemen door te laten. Dit lukt aardig want de meeste zwangerschappen gaan gewoon goed. Dus zoals ik al zei er zullen bijna geen slechte stoffen doorkomen. Dit moet ook wel, want zon toekomstige baby kan niet zoveel. Maar het punt is dat de ziektekiemen sowieso niet door een van de 5 zintuigen eruit worden gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het is goed om in jouw ogen verkeerde antwoorden te corrigeren, maar doe dat voortaan wel met juiste info. Je legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Als je het niet erg vindt, laat ik je reacties vanaf nu voor wat ze zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor die reactie geef ik je een min. Ik ben een door jou gevraagde discussie aangegaan. Vervolgens zeg je dat mijn informatie fout is. Dat is leuk en aardig, maar waarom dan? Over dat ik jou woorden in de mond leg, het volgende. Ik denk dat dat gaat over mijn reactie: "Maar het punt is dat de ziektekiemen sowieso niet door een van de 5 zintuigen eruit worden gehaald." Jij zou dat niet gezegd hebben, maar een paar reacties terug lees ik:
"Zonder enig zintuig, ben je letterlijk ten dode opgeschreven, omdat je (of je lijf) niet kan reageren op gevaar. In de baarmoeder kunnen dat bijvoorbeeld ziektes zijn."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat ik beloofd had niet meer te reageren op je reacties, toch een reactie van mijn kant. Eruithalen is iets anders dan ergens op reageren.

Andere antwoorden (2)

Ja aah wat erg ik vind het erg eng!
een meisje in Florida
De baby lijdt aan anoftalmie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje wat erg! Ik dacht dat zoiets niet kon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kindje mist haar ogen, dus kan niet zien. Ik neem aan dat ze wel kan horen, proeven en voelen. Niets uit het artikel geeft aan dat dit niet zo is.
ja die zijn er zeker ik heb een vriendin die kan niet ruiken al vanaf haar geboorte. het bestaat echt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat ook niet duidelijk bij de vraag alle zintuigen! vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat er wel degelijk, heel duidelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag zelf al is 'Is er wel eens iemand geboren zonder zintuigen?'...Die vraag alleen al lijkt mij duidelijk genoeg om te snappen dat het hier gaat om het missen van alle zintuigen. De vraagsteller snapt natuurlijk zelf ook wel dat er mensen z
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(sorry computer liep vast)
De vraagsteller snapt natuurlijk zelf ook wel dat er mensen zijn die niet horen of zien...Dus ik begrijp niet goed hoe je er bij kwam dat het hier ging om het missen van maar 1 zintuig...De vraag is duidelijk geformuleerd...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding