Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand met zekerheid of boombladeren ongezonde stoffen in zich op kunnen nemen? Stelde deze vraag eerder, maar kreeg toen vermoedens, geen feiten

Ik gebruik graag blad om in de winter kale aarde van de moestuin af te dekken. Dit geeft mooie rulle grond in t voorjaar. Bodemleven stijgt ook.
Ik vraag me echter af of het blad bv uitlaatgassen en andere verontreinigingen in zich op neemt die zo in de bodem komen.
En als bomen bijv 10 meter verderop staan, is het dan minder? Wat is de grens?
Of zou het voordeel van afdekken en humuslaag groter zijn dan een, hopelijk minieme hoeveelheid mogelijke schadelijke stoffen die het blad opgenomen heeft. Als dit gebeurd, want dat is de hoofdvraag: neemt een boomblad schadelijke stoffen op?

Vermoedens graag bij reactie en feiten, liefst onderbouwd, bij antwoord;-)
Merci!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Planten kunnen gewoon uit de bodem verontreinigende stoffen opnemen. Een voorbeeld daarvan: wilgen worden gebruikt om zware metalen op te nemen uit grond die ernstig verontreinigd is met zware metalen. Die verontreinigende stoffen die in de grond zitten en daar uitlogen, komen dus in de plant, en uiteraard ook in de bladeren.

Of bladeren fijnstof en roet kunnen opnemen uit de lucht: in de regel niet. Het fijnstof slaat neer op de bladeren en zal door regen gewoon eraf gewassen worden.
Dan komt het dus automatisch al in de grond terecht, door het toepassen van bladeren als humusverrijking in je bodem zal de grond niet ernstiger verontreinigd raken.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja bomen kunnen wel degelijk schadelijke stoffen opnemen.
Dat doen ze met hun wortels en bladeren.
Maar je kunt rustig blad op de aarde van je tuin leggen want de grond neemt door zure regen dezelfde stoffen op.
Zelf doe ik dat ook, houtsnippers, blad en gras, prima voor de grond en groei van de planten.

Toegevoegd na 2 minuten:
En een grens zal er niet zijn, de wind en de regen nemen heel veel en ver weg de stoffen mee.
Dus dat is niet aan te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing