Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er problemen bij een facetoog? En zo ja, hoe lossen insecten dat op?

Voor school moet uit uitzoeken of er nadelen zitten aan het hebben van facetogen. Ik kom alleen niet verder dan dat ze zacht zijn en dat ze niet fossileren. Helaas kan ik dat niet gebruiken en ik vroeg me af of er iemand was die een ander probleem weet. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik heb een HELE mooie link voor je met enorm veel informatie. Daar staat echter niet direct in beschreven wat het nadeel kan zijn van facet ogen.

Toen ik eens nadacht over de verschillen tussen de verschillen in een facetoog en een lensoog (zoals wij hebben) realiseerde ik me dat waarschijnlijk een nadeel van het facet oog is dat je er niet mee kunt focusseren (dus scherpstellen op verschillende afstanden, zoals wij kunnen met die lens)

Een facet oog is wel heel goed voor het waarnemen van snelle bewegingen.

Toegevoegd na 11 minuten:
ik heb hier een link die inderdaad beschrijft dat bijen bijziend zijn, ze kunnen dus niet in de verte scherp zien

Toegevoegd na 12 minuten:
zie ook (in link 3) een vraag op GV hierover
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
oeps uit je vraag constateer ik dat je mijn link al kent, klopt dat?
Beperkt oplossend vermogen. Het oplossend vermogen wordt bepaald door het aantal facetten. De hele ruimte wordt gepresenteerd door het aantal facetten, vergelijkbaar met pixels op een computerscherm. De receptor aan het eind van 1 ommatidium kan de lichtsterkte en de verandering in lichtsterkte meten.
Bij een lensoog kan bij een goed geaccomodeerde lens al het licht van 1 punt uit de ruimte dat door de pupil komt precies op 1 receptorcel van het oog vallen.

Een facetoog kan niet zoals bij ons veel informatie over een klein gebiedje afbeelden, maar het insect krijgt alleen informatie over het gehele zichtveld.

Het facetoog steekt ver uit, dus moet stevig aan de buitenkant zijn, dus een chitinepantser aan de buitenkant is erg handig. Voor dieren zo zwaar als ons zonder een panster aan de buitenkant is het een zeer gevaarlijk ontwerp. Ons oog is veilig omgeven door bot. Omgekeerd heeft een vlieg niet de ruimte in zijn schedel voor een oog met netvlies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding