Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe en/of op welk moment komt een zaadcel tot leven?

Toegevoegd na 10 minuten:
Graag in begrijpbare taal

Toegevoegd na 49 minuten:
Nog maar even ter verduidelijking,het gaat mij erom, waardoor en/of wanneer dat celletje tot leven komt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik kan er helemaal naast zitten, hoor, maar ik meen me te herinneren, dat als een man begint sex te hebben, de zaadcellen, die rijp zijn, op pad gaan, losgelaten van waar ze geproduceert worden in de zakken. Ze mengen dan met vocht (weet niet meer waar dat gemaakt wordt ; prostaat?), en komen dan in de zaadbuis totdat de man ze bij het klaarkomen ejaculeert.Als een man een paar dagen niet is klaargekomen, zitten er veel meer zaadcellen in zijn ejaculaat, dan als hij bij een wilde vrijpartij voor de 2e (of 3e) keer klaarkomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Leve wikipedia
(en een half afgeronde studie geneeskunde waarvan je je de term "spermatogenese" nog kunt herinneren)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of een zaadcel leeft, daar twijfel ik aan... Een definitie van leven is dat een organisme zich kan vermenigvuldigen en dat nu kan een zaadcel niet... Dat hij beweegt en zich kan verplaatsen is nog een leven... De zaadcel leeft niet, de eicel leeft niet... Maar ergens op weg in de samensmelting, in de groei, daar ergens gebeurt het... Een abortus mag tot een bepaald moment uitgevoerd worden, omdat het niet levensvatbaar is, leeft het dan daarna wel en daarvoor niet? IK weet dat niet...
Het is voor mij een mysterie...

Maar een zaadcel leeft niet... Het is de drager van mogelijk leven, potentieel, als alles goed gaat, met een eicel en onder de juist condities en tijd, ja pas dan is er sprake van echt leven, genaamd een menselijk wezen, de nieuwgeborene...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zaadcel leeft vanaf het moment dat hij in 1 van de teelballen gemaakt word en kan daar 10 tot 30 dagen in leven blijven als er geen ejaculaties plaatsvinden het vocht komt uit de prostaat en zaadblaasjes sperma is ongeveer 1 tot 4 % zaadcellen en de rest in vocht.
Vocht is voor betere beweging van de cel en voeding en bescherming tegen de zure omgeving van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing