Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom mag je een gorilla nooit recht in zijn ogen kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

(worden we persoonlijk?!) ;-)

het #mag# wel, maar het is 1 van de signalen die een gorilla gebruiken kan om aan te tonen dat het de andere uitdaagt voor een krachtmeting.

als jij rechtop staat met je schouders naar achteren en je kin naar voren en recht tegenover de gorilla staat op korte afstand, en deze intens/lang aankijkt/staart dan kijkt zal de gorilla anders reageren dan wanneer je:

of je zit op de grond, schouders wat laag hangend, met je zij naar de gorilla toegekeerd, je hoofd naar beneden waarbij je af en toe kort oogcontact hebt met de gorilla

in de eerste situatie hoop ik dat je heel hard kan rennen. in het 2e geval hoop ik dat je blijft doen wat je doet.

een gorilla gebruikt heel veel signalen. je kan deze zien als losse woordjes.
de combinatie van signalen maken de boodschap. welke signalen dan ook, ze zijn altijd heel duidelijk en ze hebben altijd betrekking op een positie.

oogcontact heeft daarom heel te maken met (de mate)respect. als oogcontact/respect dus het kernwoord is kan je met anderen signalen o.a. de boodschap naar de gorilla maken.

a. ik respecteer jou (positie)
b. ik heb geen respect voor jou (positie)
(en hierop is een reactie een garantie) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat wordt opgevat als een teken van agressie / superioriteit. Je loopt dan het gevaar dat de gorilla je aanvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing