Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het zijn dat sommige dingen niet te verleren zijn (zoals: zwemmen, fietsen, auto rijden...)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat dat gaat om activiteiten die je vaak zo lang hebt gedaan, dat je hersens er niet meer (bewust) bij hoeven nadenken, maar de handelingen zijn overgenomen door de 'automatische piloot'. Ze gaan als het ware 'in je spieren' zitten, in het 'geheugen van je lichaam', ook wel je 'impliciete geheugen'. Dat gaat ook vrijwel altijd om handelingen die je niet vanzelf kunt, maar hebt moeten leren / trainen.

Al doe je het jaren en jaren niet, du moment dat het nodig is weten je hersens, je spieren, je lichaam, je zenuwen, nog 'automatisch' hoe het moet, of in ieder geval heel snel. En hoe beter ingesleten de handeling, hoe vaker deze herhaald is, hoe makkelijker dat gaat.

Zo heb ik als kind tot mijn 12e orgel gespeeld en daarna NOOIT meer. Nu hebben mijn dochters een piano, en tot mijn verbazing speel ik alle stukken die ooit goed ingesleten zijn, bijna automatisch als ik de muziek voor me heb. En best aardig. Maar zet me een nieuw - eenvoudiger - stuk voor, en ik bak er niets van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ik lees nu pas dat je het ook over het onbewuste geheugen hebt. Een ander belangrijke reden waarom we dingen onthouden is de versterking door naastgelegen synapsen die de verbinding actief houden.

Andere antwoorden (3)

Dat komt omdat je hersenen uit verschillende gebieden zijn en dat informatie op verschillende manieren wordt verwerkt.

Informatie die je kunt relateren aan eerder geleerde zaken wordt in de hersenen gelinkt aan elkaar. Deze verbinding versterkt het onthouden van bijvoorbeeld kennis. Bij vaardigheden is dat net zo. Hoe meer je oefent hoe meer het wordt verankerd in je hersenen tot je het nooit meer vergeet. Dit geldt zeker voor zaken die over langere tijd ingesleten worden.

Op onderstaande website van neurokids zie je twee zenuwen, waarbij de synaps (het uiteinde) contact maakt met een andere. Leren is her voortdurend aanmaken van verbindingen die relaties hebben en het verbreken van verbindingen die geen relatie (meer) hebben.

Je zult op en duur wel bepaalde reflexen hebben afgeleerd, maar de basisvaardigheden pak je zo weer op.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tevens worden er momenteel twee geheugensystemen onderscheiden: declaratief (bewust) en niet-declaratief (onbewust) geheugen.

Training van motorieke vaardigheden worden vooral opgeslagen in het niet-declaratieve deel. Je doet het zo'n beetje zonder na te denken hoe het ook al weer moest. 's nachts als je droomt worden vaardigheden verankert in dit deel.

Een mooi overzichtsartikel over het geheugen staat op wetenschap.infonu.nl

Toegevoegd na 11 minuten:
De volgende gebieden zijn belangrijk bij niet-declaratief geheugen:

Bij de vorming van het procedurele geheugen spelen subcorticale gebieden zoals de basale ganglia een rol. Bij de permanente opslag in de hersenen lijken vooral de motorische schorsgebieden betrokken te zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Procedureel_geheugen

Priming effecten blijken een gevolg te zijn van activatie van elementaire perceptuele eenheden, zogenaamde modulen, in de posterieure (vooral sensorische) schorsgebieden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Priming

Het cerebellum speelt vooral een rol bij klassiek conditioneren van motorisch gedrag. Ook emotioneel gedrag (zoals vrees- en schrikreacties) blijkt vaak te berusten op deze meer elementaire vormen van associatief leren. Een belangrijke structuur vormen hier de amygdalae (amandelkernen). Deze zijn vooral betrokken bij aangeleerde vreesreacties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Operante_conditionering
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_conditionering
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongelooflijk boeiend antwoord en alvast bedankt voor het bijvoegen van de videobeelden.
Ik hoop dat de vraagsteller er even tevreden mee is als ik. Liefs en Big Smile van me GMH
Omdat je het motorisch aanleert zal je het nooit verleren, behalve als het gebied dat er bij betrokken is ernstig letsel ondervindt. Zoals bij een dwarslaesie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat niet alleen je hersenen het geheugen zijn maar elke cel in je lichaam een geheugen heeft. Zo kunnen die cellen nagemaakt worden en zo vormen clusters cellen (zoals spieren) ook een geheugen samen.
Dus een beweging die je heel erg vaak doet, kan je op een gegeven moment zonder hier actief mee bezig te zijn.

In bijvoorbeeld hypnotherapie kan juist gebruik gemaakt worden van dat geheugen. Je kunt in een trans weer contact maken met een stukje lichaam en als dat contact werkelijk tot stand is gekomen, kan je zelfs weer de herinneringen krijgen die daarin zijn opgeslagen.

Er zijn zelfs verhalen dat mensen met een transplantatie zich ook dingen kunnen herinneren van de ander. Maar deze 'verhalen' zijn niet bevestigd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding