Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een van de natuurlijke vijanden is de Hoornaar, onze grootste wesp, die het heeft voorzien op het broed van andere, kleinere wespen zoals onze bekende 'limonadewesp'.
De andere is de Wespendief, o.a. die de nesten van wespen uitgraaft om de larven te eten.

Toegevoegd na 45 seconden:
En zo zijn er nog tal van andere minder opvallende organismes te noemen als mijten, bacteriën en schimmels of zwammen als de Wespendoder (Cordyceps sphecocephala).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

En niet te vergeten spinnen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik heb net een foto gemaakt van de spin in de tuin die zit te smullen, maar ik krijg hem even niet geplaatst. Ik zal het later nog eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is een natuurlijke vijand!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogels zijn ook een natuurlijke vijand van de wesp.

Lees dit maar eens:

De opvallende combinatie geel-zwart wordt in de insectenwereld dikwijls aangetroffen. Voor de andere dieren is deze kleurencombinatie een duidelijk waarschuwingssignaal; zij associëren deze kleurencombinatie altijd met "giftig", "gevaarlijk", "blijf ver weg van mij" of "oneetbaar". Op die manier geven de wespen aan hun natuurlijke vijanden (bv. vogels) een signaal dat ze gevaarlijk zijn.
Als een vogel voor de eerste keer een wesp opeet als voedsel kan hij merken dat dit voedsel niet zo lekker is, of dat hij gestoken wordt door de angel. Nadien zal die vogel altijd een verband leggen tussen die geel-zwarte kleur en het gevaar. De wespen hebben dus eigenlijk die geel-zwarte banden om hun vijanden te leren dat ze in het vervolg andere prooien moeten kiezen. Het gaat zelfs zo ver dat sommige insecten die geen angel hebben en wel een goede prooi zouden zijn voor vogels (bv. zweefvliegen) ook over deze kleurencombinatie beschikken, en dit om hun natuurlijke vijanden op een dwaalspoor te brengen. Door deze nabootsing zijn zij relatief veilig voor de roofvijanden. Dit verschijnsel wordt in de insectenwereld mimicry genoemd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijeter, die eet ook wespen. Zie Bron

Toegevoegd na 48 seconden:
Voor bijeter te lezen: bijeneter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de naam zegt het al: de wespendief.
deze leeft bij voorkeur in coniferenbosjes in de nabijheid van wespennesten.
hij eet zowel de larven als de volwassen wespen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing