Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt een naaktslak die per ongeluk in een vijver gegooid is nog gegeten door bijv meerkoeten, vissen of iets dergelijks?

Soms gooi ik ze per ongeluk in ipv over de sloot. Nou hoop ik dat ze nog enig nut hebben als voedsel, maar ik vrees van niet. Of toch wel?

Toegevoegd na 3 uur:
zie voor meer gegevens de reactie bij antwoord 1..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Slakken hebben veel natuurlijke vijanden. Vogels zoals merels, lijsters, spreeuwen en eksters, maar ook eenden en kippen eten slakken. Verder zijn egels, kikkers, padden en insecten zoals spinnen en larven van libellen en vliegen natuurlijke vijanden.

dus ja, Hoewel ze er niet erg smaakvol uitzien, dienen je naaktslakken als lekker smakelijk maaltje voor allerlei dieren, ''ook waterdieren''.

Toegevoegd na 4 minuten:
maar uit je antwoord lijkt het dat de slakken een structureel probleem zijn. Dit kan je makkelijk oplossen m.b.v. bepaalde plantensoorten die een sterke geur afgeven en daardoor een natuurlijke en duurzame verdrijvende werking hebben op slakken. Enkele van deze soorten zijn Oostindische kers, Salie, Tijm en Tomaat.
(zout e.d. werken ook, maar moet steeds opnieuw gestrooid worden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat hangt er van af of er vogels in de buurt zijn.
een meeuw bijvoorbeeld, zal zo'n hapje niet versmaden.
ook eenden happen zo'n slak lekker weg.
echter zo'n slak zinkt vrij snel, en dan zullen er ook zeker vissen zijn die er van eten, palingen en andere aaseters.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verdronken naaktslakken worden weer opgegeten door de waterslakken en als ze er zijn, de kikkervisjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing