Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het basis karakter van iedereen hetzelfde?

Of is dit een combinatie van genen en noem maar op

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
789

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Nee er bestaat niet zoiets als een basiskarakter.
Karakter wordt gevormd door vele zaken zoals opvoeding, scholing, erfelijke factoren, ervaringen etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit vindt ik een goede vraag want dat heb ik mijzelf ook al vaker afgevraagd. Mijn dochter bijvoorbeeld die heeft een heel slechte start gehad bij haar geboorte. Vijf weken te vroeg geboren als gevolg van het HELLP-syndroom. De eerste week helemaal alleen aan de andere kant van het land in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Mijn man had haar natuurlijk al wel bezocht, maar ik kon haar pas na 1 week zelf zien en in mijn armen houden.

Daarna heeft ze nog 5 weken in de couveuse gelegen in 'ons' eigen streekziekenhuis. Maar toen al trok ze steeds haar handje weg wanneer ik die wilde vasthouden.

Ook in haar latere leven (ze is nu 20 jaar) heeft zij altijd die vechtersmentaliteit gehouden, en wat ik als moeder ook vaak zei of adviseerde, zij wilde altijd 'Zelluf doen", zelfs tot nu nog aan toe.

Vandaar dat ik mij ook vaak heb afgevraagd of dit nu haar ware karakter was, of dat deze vechtersmentaliteit is gekomen door de slechte start die zij heeft gehad.

Goeie vraag dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hele begrip "karakter" deugt m.i. eigenlijk niet.
"Ze" bedoelen er een verzameling eigenschappen die weinig veranderen en moeilijk te veranderen zijn.

Een aantal primaire reacties zijn bij alle mensen gelijk.
Een deel daarvan hebben we gemeen met bv chimpansees. Die zijn genetisch overgedragen en vormen het basiskarakter. Daar bovenop komen eigenschappen die je via de genen van je voorouders erft. Daar boven op weer de invloed van je opvoeding, de omgeving en mogelijk zelfs chemische stoffen in voedsel en milieu.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak zeggen mensen 'Ik ben nou eenmaal zo " Ik denk dan Nee, je 'doet' zo. Ik ben ervan overtuigd dat je in alles keuzes hebt. Zeer verhelderend vind ik de kennis van het enneagram. Dat levert veel kennis over jezelf op. Vervolgens gebruik ik mijn kennis van NLP om daar bij te sturen waar nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee.
Er bestaat sowieso geen 'basiskarakter'.
Ieders karakter weer anders, gekneed en gevormd door genen, opvoeding en uniek eigen materiaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, er is sowieso een aantal aangeboren eigenschappen; een introvert zal nooit een extravert worden al kunnen beide typen zich wat aanpassen en een leiderstype kan bij gebrek aan vaardigheden misschien geen leider worden, maar dan waarschijnlijk wel eerder een einzelganger dan een echte volger.
Er zijn denk ik wel eigenschappen die (bijna) alle mensen in aanleg gemeen hebben, altruïsme is bijvoorbeeld; vrijwel alle peuters tonen af en toe altruïstisch gedrag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding