Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iets ontstaat door een strijd tussen een dier en een plant, is het dan op een 'natuurlijke' manier ontstaan?

Ik zag zojuist een fragment van de documentaire 'Life' waarin werd gezegd "Dit is niet op een natuurlijk manier ontstaan maar door een langdurige strijd tussen een dier een een plant.". Dat is toch ook gewoon een 'natuurlijke' manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is wel correct in die zin dat het patroon is ontstaan door een cultuur. Een intelligente aap is tot de toevallige ontdekking gekomen dat er voedsel in de noot zat en heeft ook uitgevogeld hoe hij dat voedsel kon bereiken doordat het overgenomen is door andere apen is het een cultureel fenomeen geworden vergelijkbaar met het ontstaaan van een een mijn in de bronstijd. Van een langdurige strijd tussen doodshoofdaapje en plant is geen sprake denk ik omdat de apen dit voedsel normaal gesproken helemaal niet benutten. Ik neem aan dat de dikke wand is ontstaan om het agoutis (knaagdieren)lastig te maken grote hoeveelheden noten te verorberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het woord natuurlijk kan ook opgevat worden als de omstandigheden die altijd of vrijwel zo er aan toe gaat en een geaccepteerde gewenning is. Een of andere dierlijke herbivoor zal dat wel eten, is dat dan ook een strijd tussen dier en plant?

Ik vindt bovenal dat je gelijk heb. Beetje vreemd gezwets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iets op natuurlijk manier ontstaat dat komt daar geen dier of mens aan te pas. Het onderdeel waar jij het over had ging over apen die op een stenen platform met een steen een noot stuk sloegen. Hierdoor ontstonden allerlei gaten in de rotsbodem. Waar door de omgeving er pokkendalig uitzag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze noten waren ovrigens eerst van een plant afgebroken en een van hun vezelachtige omhulsel ontdaan en een paar uur in de zon gedroogd. Daarna moest de harde korst nog worden stuk geslagen. Hier is dus niet natuurlijk aan de hand.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Bedoeld wordt waarschijnlijk, dat die strijd niet zo maar op een natuurlijke weg vanzelf ontstaan is, maar door de evolutie zelf.
Veel planten hebben gedurende de evolutie, door natuurlijke selectie zich gewapend tegen opgevreten worden door de dieren.
Beetje verwarrende uitdrukking vind ik zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding