Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt je armen beide nagenoeg 360° draaien.

In het algemeen is flexibiliteit in strijd met kracht. Dat maakt dat onze benen zijn zoals ze zijn, gemaakt om ons gewicht te dragen en te lopen en springen.
Onze rug heeft ook die dragende functie, en is daartoe heel ingewikkeld geconstrueerd uit veel losse deeltjes om wel de verticale kracht zo goed mogelijk op te vangen, maar toch de wendbaarheid te houden in een draairichting.
Alleen onze armen hebben een grote mate van flexibiliteit, die kunnen een bijna complete cirkel draaien van beneden, naar voren, boven, achteren en weer beneden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat je daar niks aan hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik kan mijn hand meer dan 450 graden draaien, terwijl ik blijf zitten.
Dus het kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk door de werking en dus anatomie van het spier-skelet systeem.

In een gewricht heeft de spier natuurlijk een aanhechting. Dit anahechtingspunt ligt nooit precies in de bewegingsas, er is dus een afstand tussen de as en de aanhechting. Een samentrekking (contractie) zorgt hier dus voor een hoekverandering (de beweging dus).

Natuurkundig gesproken word een rotatie veroorzaakt door een moment, berekend door de kracht (van de spier) te vermenigvuldigen met de momentsarm (afstand van werklijn spier en de bewegingsas).

Als je 360 graden wil draaien is er dus minstens op 1 plek geen momentsarm, waardoor er dus geen rotatie meer kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je armen komen een heel eind dankzij het rolgewricht.
(onderarm rolt over spaakbeen en ellepijp)

je armen zorgen niet voor de stevigheid. zouden andere gewrichten dit kunnen zou dit ten koste gaan aan van de stevigheid.

zou je dit dus in je benen (heupen) hebben ben je wel lenig, maar zou je geen sprintje meer kunnen trekken op de manier waarop we het nu wel kunnen.
de benen zouden alle kanten op zwabberen omdat ook pezen en spieren deze beweging mogelijk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat geen nut heeft voor ons, we hebben meer aan stabiele ledematen die enigszins 'vast' in de gewrichtskommen liggen zodat die niet makkelijk ontwricht raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat God dat een rotgezicht vindt; daarom niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schouder is een kogelgewricht. Hierdoor kun je echtwel een cirkel van 360 graden draaien met je bovenarm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing