Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vliegen vogels ook voor hun plezier?

Vogels vliegen om voedsel te verzamelen, omdat ze trekvogel zijn en dus van tijd tot tijd moeten verkassen. Ze vliegen om in conditie te blijven en om diverse andere redenen. Maar zouden ze ook wel eens voor hun plezier een eindje gaan vliegen. Zoals mensen een stukje gaan wandelen, fietsen of een autoritje maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, nooit over nagedacht. Is dus hetzelfde als zou een vis wel eens voor zijn plezier een stukje gaan zwemmen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, leuke reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Lee die vraag heb ik me ook vaak gesteld. Geldt overigens ook voor reeën, vossen, muizen, mollen en ga zo maar door. Eigenlijk dus voor alle levende wezens. Doen zij aan recreatie of doen alleen mensen dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is hier de vraag meer, hebben ze een bewustzijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet zeker of ik het daarmee eens ben. Volwassen mensen doen (vrijwel) alles bewust maar kinderen gaan toch ook zonder voornemen of doel zomaar (zonder het zich bewust te zijn) een stukje lopen? Zouden dieren dat dan niet kunnen doen?
Ik stelde de vraag ook met in het achterhoofd of het geen verspilling van energie zou zijn zonder doel of noodzaak te gaan vliegen. Het kost immers ook weer heel veel energie om te foerageren. En dan bedoel ik niet dat zij daarover nadenken maar zouden zij van nature energie verspillen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik zou deze vraag volmondig met ja kunnen beantwoorden. Waarom, omdat ik vanuit mijn woning kan zien dat er iedere dag een grote groep kauwtjes, soms meer dan 30 stuks, bij een flatgebouw in de wind spelen. Ze maken gebruik van de omhoog gaande wind die tegen het gebouw aanblaast. Ze maken de mooiste capriolen en ik heb veel plezier bij het gadeslaan van deze volgels. Ik heb dit fenomeen ook in andere steden gezien bij hoge gebouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of ze een ommetje maken weet ik niet, maar zie hier de kokmeeuwen toch duidelijk helemaal uit hun dak gaan als er een storm op komst is.

zie ze nooit hoog vliegen hier in de omgeving, maar met deze luchtstromen laten ze zich meevoeren, maken een duik, pakken een andere luchtstroom etc.

ik verdenk ze er zelfs van dat ze onderling een spel ervan maken. iets van 'wie het minste vleugelslagen kan maken'.

of ze het echt voor hun plezier doen weet ik natuurlijk niet zeker, maar het is zeker een plezier om naar te kijken :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding