Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er dieren die andere dieren verkrachten?

Dus niet een mens dat een dier verkracht.

Toegevoegd na 52 seconden:
Met 'andere dieren' bedoel ik trouwens niet per se een ander ras. Gewoon het zelfde soort dier kan dus ook (en is ook waarschijnlijker).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk, bij de meeste diersoorten zelfs (kijk gewoon naar wat een paar hanen doen in een bende kippen en je weet het meteen). Kijk, er zijn zelfs culturen waarin verkrachting normaal is, omdat de vrouw er ondergeschikt is. Als een vrouw een one night stand heeft met een maagdelijke man en daar niet eerlijk over was, en die man nadien er de kop van in is, is dat ook een vorm van verkrachting, en er zijn zo zelfs al zelfmoorden gebeurd.

Verkrachting is eigenlijk normaal penetratie zonder toestemming van de ander. Meestal is het dus het mannetje, want het vrouwtje loopt het risico zwanger te worden en is dus normaal uiteindelijk de persoon die eigenlijk de uiteindelijke medewerking normaal moet geven. Nu zijn er mannen die hun driften niet meer beheersen, of niemand kunnen krijgen, en dan hun toevlucht nemen tot hun mannelijke kracht om een vrouw tot seks te dwingen. Groepsverkrachtingen is ook iets dat meer en meer voorkomt, en dat is dan iets dat zeer zelden in de natuur gebeurt, want het kuddegedrag is op dat vlak niet zo erg bij dieren als bij mensen die elkaar tot het uiterste drijven ten koste van één slachtoffer.

Het kernprobleem zit in je vraag: Dieren hebben geen rechtbanken en typen hier niet op internet, dus een verkrachting blijft meestal zonder gevolgen en de dieren houdern er meestal ook geen depressie aan over, maar wel een heftige emotionele herinnering als leerschool om die situatie te mijden in het vervolg.

Ik draai tot slot graag je vraag om tot een duidelijkere vraag: zijn er zoogdiersoorten die hun medegenoten NIET verkrachten? Wel, in de eerste instantie kun je dan naar de monogame diersoorten gaan, en dat zijn soms jaagdieren met de naam 'prairie' erin: prairemuizen en prairiewolven zijn monogaam in tegenstelling tot gewone muizen en wolven. Veel mannen zijn in den beginne trouwens ook zo: De eerste diepgaande seks met hun eerste vrouwtje, brandt zodanig bepaalde circuits door en laat een zo diepe indruk na, dat zij meteen dat vrouwtje te allen prijze dienen en beschermen, en zelfs agressief reageren op andere vrouwtjes. Bij testen op de prairiewolven (gedwongen tweede copulatie), merkte men trouwens dat daarna die monogamie overigens verdween. Bij die soorten is er veel respect en zelden verkrachting. Medelijden bestaat trouwens bij de meeste diersoorten dat als proces verkrachting afremt.

Ter info mijn interview over monogamie vind je op http://www.vb.be/pictures/prive/061124-radio2-rechtvoorderaap-monogamie.MP3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik weet dat mannentjes eenden wel vrouwtjes eenden verkrachten en dat de vrouwtjes hier nog wel eens bij verdrinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden toch ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder apen komt homoseksualiteit, incest, pedofilie en verkrachting voor, een bepaalde slangen soort waar ik de naam van kwijt ben komt in de paartijd met duizenden mannetjes en enkele vrouwtjes bij elkaar, vanwege schaarsheid aan vrouwen penetreren de mannen alles wat ze tegekomen, dus voornamelijk andere mannetjes, die vast ook nee zouden zeggen als ze konden ;)

En de meeste levenbarende vissen soorten die geen koppel vormen worden geloof ik ook te pas en te onpas belaagd zonder dat ze het doorhebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een sick voorbeeld maar fretten verkrachten de net geboren kids (van een ander) en die worden nog zwanger ook. Nature's a cruel mistress!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een voorbeeld op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=3mzpnK5iphM

Hoewel het slachtoffer het niet echt vervelend lijkt te vinden. :-o

Toegevoegd na 10 uur:
Het filmpje heet:
Funny Rabbit and cat love
Veel kijkplezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat ze aan verkrachten doen zoals (sommige) mensen.
dieren hebben namelijk geen sex voor het genot. dat doen alleen mensen en dolfijnen, maar volgens mij gebeurt het best vaak dat een partij niet wil en dat het toch gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aapen en eenden

Toegevoegd na 37 seconden:
maar ik cind je vraag wel een beetje raar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag me af of je het wel verkrachten kunt noemen. Aangezien dieren niet echt denken, maar een instinkt hebben. En gewoon dus hun instinkt volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is waargenomen bij dolfijnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkrachting van dieren onderling heeft een andere reden dan verkrachting zoals het bij mensen voorkomt.

er zijn apen die verkrachten, eenden, kikkers, dolfijnen, en de tasmaanse duivel niet te vergeten.

dieren kunnen niet rationeel denken, dus ze doen domweg wat hun gevoel hun ingeeft. (bij de mens #hoort# hier een sociale remming op te zitten, er vanuit gaande dat deze wel rationeel kan denken)

bij apen komt verkrachting weleens voort uit verveling. bij de meeste diersoorten is het een kwestie van hormonen/instinct ook wel paringsdrift genoemd.

de bonobo kent volgens mij geen verkrachting, want deze apen lossen elk geschil op met sex, en hebben ook sex voor hun plezier.

het rijden van dieren op elkaar word vaak gezien als verkrachting, maar dit is het natuurlijk niet (bij honden is het of dominantie of ze worden getriggerd door een bepaalde geur)
konijnen staan bekend om dit gedrag, maar met verkrachting heeft het natuurlijk helemaal niets te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing