Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen mitochondria in cellen in een specifieke richting bewegen in een cel?

Ik heb vroeger celonderzoek gedaan en dit soort foto's gemaakt van cellen. De afbeelding laat een doormiddengesneden mitochondrium zien onder een elektronenmicroscoop.

Ik vroeg me af of mitochondriën in cellen ook bewogen en of ze een specifieke richting op kunnen bewegen, dus onafhankelijk van een plasmastroom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb hier een zeer aparte link waarbij ze zich naar de staart van de zaadcel bewegen. Maar mogelijk zie je dat toch als "met de plasmastroom mee"

En de tweede link beschrijf het STOPPEN van de beweging onder invloed van een toxine. Misschien omgekeerd geredeneerd maar daar staat niet bij dat er iets aan de plasmastroom verandert en toch wordt de beweging anders

Toegevoegd na 10 uur:
Hierbij nog een SCHITTEREND filmpje (link 3) voor iedereen die hier interesse voor heeft. Met dank aan degene die hier meer van weet dan ik!!!!!!
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dit kan. Transport van organellen als mitochondria (of zelfs van organellen als het ER en het Golgi apparaat) kunnen worden getransporteerd over het cytoskelet door middel van motoreiwitten. Deze motoreiwitten kunnen in een bepaalde richting bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing