Hoe zie je het verschil tussen een wespenkoningin en een hornaar ?
Naast natuurlijk de nodige gewone wespen (met name 'limondewespen' , de gewone wesp dus volgens mij, hebben we hier in het oosten van het land vooral in een goed wespenjaar veel hoornaars.
Een hornaar is natuurlijk ook 'gewoon' een wesp, alleen een flink stuk groter ; daar ga je echt wel voor op de loop, ook als je niet bang voor wespen bent.
Maar nu lees ik steeds over die koninginnenwespen, en nu vraag ik me af : hoe weet je nu of je een koninginnenwesp voor je hebt of een hoornaar ? Is een koningin ook gewoon een 'grote' wesp en kun je voor de zekerheid alles maar beter vangen / doden? Of zijn er duidelijke verschillen ? Ik kan het op de foto's die er zijn echt niet zien.....
Volgens mij zijn de (meestal amateur)foto's ook niet duidelijk over welk beest je nu ziet. Hoe krijg ik zekerheid ? Een wesp is nauwelijks 2 cm, een hoornaar veel groter. Hoe groot is een koningin ? En hoe groot moet een hoornaarkoningin dan wel niet zijn ????
Foto's :
1 wespenkoningin - wederom volgens de foto graaf
2 hoornaar - een gewone zoals ik ze ken, maar dan dood.
Toegevoegd na 6 minuten:
Hier nog een bron naar algemene info over hoornaars ; volgens mij zijn namelijk beide beesten oip de foto's van dit type, en zit er geen normale koningin bij .....
http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/15390-de-grootste-wesp-van-europa-de-hoornaar.html
Als wij ze vangen doen we ze meestal onder een glas met een kaartje er onder en dan in de tuin zetten, omdraaien en wegwezen. Het kaartje duwen ze er dan zelf wel vanaf.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.