Welke feiten spreken de evolutietheorie TEGEN en waarom is het nog steeds een theorie?
Dat het in de bijbel anders staat snappen we allemaal, maar wat zeggen de anti-evolutionisten nou eigenlijk, wat op de waarheid gebaseerd is?
4.2K
4.2K keer bekeken
Cryofiel
14 jaar geleden
De zwaartekrachtstheorie is ook nog steeds een theorie.
De elektriciteitstheorie is ook nog steeds een theorie.
Hoe dat komt? Simpel: het woord 'theorie' betekent in de wetenschap heel gewoon 'een beschrijving die een goede verklaring geeft voor de dingen die we zien'.
Het is slechts in het normale spraakgebruik dat het woord 'theorie' betekent: 'losstaand van de praktijk'.
Hetzelfde woord betekent dus in de wetenschap iets anders dan in het dagelijkse spraakgebruik. Van dat verschil in betekenis maken de evolutionisten handig misbruik.
Als je iemand ontmoet die dat doet, vraag hem dan maar of hij weg wil zweven - want de zwaartekrachtstheorie is ook "nog steeds een theorie".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt als je hier de antwoorden doorleest al veel antwoorden op je vragen vinden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/evolutietheorie-onbewezen-theorie.88614
http://www.goeievraag.nl/vraag/overtuigende-feiten-evolutie-theorie.49753
http://www.goeievraag.nl/vraag/evolutietheorie.27184
http://www.goeievraag.nl/vraag/evolutietheorie-onbewezen-theorie.88614
http://www.goeievraag.nl/vraag/overtuigende-feiten-evolutie-theorie.49753
http://www.goeievraag.nl/vraag/evolutietheorie.27184
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ben ook benieuwd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat iemand met Kent Hovindmateriaal komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zocht iets op over kent, maar na het eerste stukje ben ik gestopt. Volgens hem kan leven niet uit chemicaliën en energie ontstaan, omdat als je een kikker in een blender doet en je voegt energie toe, komt de kikker niet weer tot leven! Zegt die ook nog dat de chemicaliën dan in de juiste hoeveelheid aanwezig zijn. Overigens bedankt voor jullie antwoorden. Ondanks dat ik behalve Genisis geen tegen dingen heb gevonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel, in principe ben ik de evolutietheorie genegen. Aan alle "believers"; dat je rond hiaten van een theorie werkt, is nog geen reden om iemand te lynchen. Omdat het naar mijn mening complex in elkaar zit, doe ik dit in meerdere treads.
Een eerste tegenargument: er is nog nooit een voorbeeld van de theorie wetenschappelijk gedocumenteerd.
In de aangehaalde "oude" vragen en antwoorden heb ik geen enkel geval gevonden van mutatie naar een nieuwe soort. Wel fenotypische aanpassingen. Die mogelijk aanleiding zullen geven tot een ander algemeen fenotypisch voorkomen van een organisme. Maar dit organisme kan in zijn nieuwe verschijningsvorm nog perfect voortplanten met de gameten van de oude verschijningsvorm. Werd er daarbij aangetoond dat deze nieuwe vorm het gevolg was van een verandering van de genetische code? Voor zover ik kon nagaan niet. Er werd ook niet aangetoond dat de nieuwe vorm, indien de oude omstandigheden zich herstellen, via het zelfde "aanpassysteem" niet terug gaat naar zijn oorspronkelijke vorm. Volgens de theorie kan de som van veel van deze aanpassingen in een nieuwe soort resulteren. Dus: verandering en aanpassing alom, maar evolutie; nee.
Dus, mijn eerste uitdaging; presenteer hier één wetenschappelijk onderbouwd geval van het ontstaan in de vrije natuur (dus niet de e-coli die we via genmanipulatie hebben gemaakt) van een nieuwe soort door mutaties in het DNA.
Dus een soort die er
a) niet was
b) nu wel is
c) wat voorplanting betreft geïsoleerd is van andere soorten (met eventueel ontvuchtbare H1- hybriden met andere soorten).
Dus, mijn eerste uitdaging; presenteer hier één wetenschappelijk onderbouwd geval van het ontstaan in de vrije natuur (dus niet de e-coli die we via genmanipulatie hebben gemaakt) van een nieuwe soort door mutaties in het DNA.
Dus een soort die er
a) niet was
b) nu wel is
c) wat voorplanting betreft geïsoleerd is van andere soorten (met eventueel ontvuchtbare H1- hybriden met andere soorten).
Kimath
14 jaar geleden
Dit vond ik zelf een leuk artikel, is dit een beetje relevant? http://www.cracked.com/article_19213_7-animals-that-are-evolving-right-before-our-eyes.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relevant is relatief ;-). Dit zouden (helemaal volgens de theorie) aanzetten tot evolutie kunnen zijn, maar geen voorbeelden van nieuwe soorten. 1=natuurlijke selectie+gemengd voorkomende fenotypische vorm, 2=survival of the boldest, 3=natuurlijke selectie, 4=combinatie van de twee, 5=gemengd voorkomende fenotypische vorm zonder vermelding van mogelijke initiator, 6=natuurlijke selectie en de laatste was lange tijd de grootste kanshebber op de hoofdprijs; dé nieuwe soort. Dingen die van rups via moes in (nacht)vlinder veranderen, doen opmerkelijke dingen met hun DNA. Na uitgebreid onderzoek kwam men tot het besluit dat het niet om een nieuwe soort ging. De voortplantingsisolatie naar de potentiële voorouder was niet voldaan. Ook hier een fenotypische aanpassing.
Kimath
14 jaar geleden
Daarom dat ik het ook als een reactie plaatste, ik vond het wel een leuk artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Isolatie van voorouders gebeurt niet op één nacht tijd. Daar gaan duizenden jaren overheen. Het is niet zo dat nieuwe soorten, poef, ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat er voorts vanuit dat evolutie enkel geschiedt door DNA-mutaties. Ook dat is een verkeerd beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fenotypische veranderingen die op het nageslacht worden overgebracht zijn toch altijd van genotypische aard?
@wildar behalve mutaties aan de genen, waardoor evalueert men dan nog meer?
Cryofiel
14 jaar geleden
Fenotypische veranderingen kunnen ook van epigenetische aard zijn. Het DNA blijft daarbij onveranderd, maar de veranderingen worden wel op het nageslacht overgebracht - zelfs tot meerdere generaties.
Daarnaast zijn er natuurlijk fenotypische veranderingen die niet op het nageslacht worden overgebracht. Bijvoorbeeld de hoeveelheid spiermassa, die door training kan worden vergroot - maar al heb je nog zoveel spiermassa getraind, jouw kinderen zullen jouw spiermassa niet erven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jorryt: Bekijk die link van Kymath eens. Dan zie je hoe dieren veranderen zonder dat er een genmutatie aan ten grondslag ligt. Een bepaald soort hagedissen bijvoorbeeld, die zijn gaan springen en langere benen hebben ontwikkeld. Dit wordt natuurlijk wel weerspiegeld in het DNA, maar de oorzaak van deze ontwikkeling was dat bepaalde exemplaren beter aanvallen van mieren overleefden. Deze hadden dus betere kansen hun DNA door te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het toch een verandering in het DNA vanwege natuurlijke selectie wordt doorgegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt helemaal. MAAR dat is dan een verandering in het DNA als gevolg van iets anders, in plaats van dat iets anders het gevolg is van een verandering in het DNA (wat dus een mutatie is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jorryt: ook in het DNA van mensen komen enorm veel mutaties voor, al dan niet genetisch overdraagbaar, vaak met andere uiterlijke kenmerken tot gevolg. Dat is nou net het intrigerende: het leven kruipt letterlijk waar het niet gaan kan, is enorm flexibel en het werkelijke aanpassingsvermogen verslaat de rijkste verbeelding. Daarom is er echter nog geen sprake van een nieuwe soort.
@Widar: nee, daar ga ik niet van uit. Maar het is wel één van de fundamentele hoekstenen van de theorie. Ik kom hier later op terug.
@Cryo: bedankt voor de objectieve bijstand.
@Widar: een perfecte quote van de theorie. Maar... er zijn vele duizenden soorten, we ontdekken er elke dag nog nieuwe. Kansberekening toont aan dat we toch stilaan prijs hadden moeten hebben. Erger nog. Via onderzoek naar mitochondriaal dna plakt men tegenwoordig genetisch datums op het afsplitsen van een soort. Volgende uitdaging: presenteer hier een soort die volgens deze onderzoekswijze de laatste 1000 jaar is ontstaan. Er zouden er tussen heel de beesten- en plantenboel toch wel enkele moeten zijn, niet? Ik geef toe, ik ben niet meer van de jongste. Maar tot nog niet zo lang geleden: nada. En in recent onderzoek, dat ik toch nog een beetje volg, voor zo ver ik weet ook niets. Ik laat me echter graag overtuigen met wetenschappelijk onderbouwde bewijzen.
@Widar: nee, daar ga ik niet van uit. Maar het is wel één van de fundamentele hoekstenen van de theorie. Ik kom hier later op terug.
@Cryo: bedankt voor de objectieve bijstand.
@Widar: een perfecte quote van de theorie. Maar... er zijn vele duizenden soorten, we ontdekken er elke dag nog nieuwe. Kansberekening toont aan dat we toch stilaan prijs hadden moeten hebben. Erger nog. Via onderzoek naar mitochondriaal dna plakt men tegenwoordig genetisch datums op het afsplitsen van een soort. Volgende uitdaging: presenteer hier een soort die volgens deze onderzoekswijze de laatste 1000 jaar is ontstaan. Er zouden er tussen heel de beesten- en plantenboel toch wel enkele moeten zijn, niet? Ik geef toe, ik ben niet meer van de jongste. Maar tot nog niet zo lang geleden: nada. En in recent onderzoek, dat ik toch nog een beetje volg, voor zo ver ik weet ook niets. Ik laat me echter graag overtuigen met wetenschappelijk onderbouwde bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was het DNA eerst veranderd. De nek van de giraffe werd toch ook niet langer omdat hij bij het hoge eten wou? Dan heb ik het over de lange beentjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jorryt: De grotere giraffes overleefden beter en hadden dus meer kans zich voort te planten. Hoe langer het duurde, hoe groter ze werden. Zo moeilijk is dat niet...
@nomalc: Waarom moet het specifiek de laatste 1000 jaar zijn? Zoals al eerder gezegd: evolutie geschiedt over duizenden jaren, dat gaat niet van de ene op de andere dag. Ook niet van de ene eeuw op de andere. Dat ontwikkelt zich langzaam, in kleine stapjes. Je hebt niet opeens een nieuwe soort, maar steeds een iets andere, die nauwelijks afwijkt van z'n directe voorganger, maar steeds meer van z'n verre voorouder. Het gaat niet van "nu heb ik een chimpansee en *poef* nu heb ik een mens". Lees Kimath's link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jorryt: Het lijkt me verstandig dat je je eerst eens verdiept in evolutie en genetica. Je laat behoorlijk zien dat je beide niet begrijpt. Je zult op deze manier dus nooit de antwoorden kunnen beoordelen.
Offe, wil je gewoon weer eens lekker de theorie proberen onderuit te halen omdat je gelovig bent? Is maar een vraag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@wildar Nee je snapt mijn punt niet. Ik krijg de indruk dat jij zegt dat de benen of nek eerst langer werden en dat doorgegeven wordt zonder dat het DNA daarvoor veranderd hoeft te worden, ik zeg nee je hebt een iets wat anders DNA, je benen of nek wordt langer door die verandering in het DNA en dat is handig en wordt door natuurlijke en sexuele selectie doorgegeven.
Overigens ben ik alles behalve christelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O wacht na het 3x herlezen van het stukje krijg ik nu de indruk dat je bedoeld dat het dier het DNA heeft veranderd omdat hij langere benen wou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat deed hij met een toverstokje. -.-
Ik stop ermee. Dit is een geval kop in het zand of plank voor de kop en daar heb ik geen zin in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tss, jij zegt: "een verandering in het DNA als gevolg van iets anders" En: "maar de oorzaak van deze ontwikkeling was dat bepaalde exemplaren beter aanvallen van mieren overleefden." Wat moet ik hieruit concluderen? Dat er blijkbaar ook iets anders is dan DNA mutaties, leg mij maar uit wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jorryt: Nee Jorryt, ga je eerst maar eens in de materie verdiepen. Dan pas ben ik bereid tot discussie.
@Irene: Mutaties zijn ook spontane gebeurtenissen. Dat is iets anders dan hierboven werd beschreven. Hierboven werd natuurlijke selectie beschreven, wat z'n weerslag heeft op het DNA-profiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom denk jij dat ik dat niet genoeg gedaan heb?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie bovenstaand ongebrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets concreter svp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was ik niet duidelijk? "Ik stop ermee." Nu echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat snap jij niet aan: iets concreter svp?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.