Hoe komt het dat een kruising tussen bijv. een leeuw en een tijger zich niet voort kan planten, maar een kruising tussen twee hondenrassen wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.5K

Antwoorden (8)

Omdat hondenrassen tot één soort behoren. Die kunnen onderling voortplanten. En leeuw en tijger horen bij hetzelfde geslacht, maar niet tot hetzelde soort. Soorteb kunnen altijd onderling voortplanten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een deel van je vraag te beantwoorden: leeuwen en tijgers kunnen wel met elkaar kruisen! Een mannetjesleeuw met vrouwtjestijger wordt een lijger. En andersom een teeuw. What's in a name! In het geval van de lijgers blijken de mannetjes onvruchtbaar te zijn, al kunnen de vrouwtjes zich wel voortplanten. Met zowel een mannetjesleeuw als -tijger. Volg je het nog? Dit is trouwens niet iets wat in de natuur voorkomt, de leeuw+tijger worden door mensen bijelkaar gezet. Meer info staat in de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm... Ik zie nu dat ik je vraag verkeerd begrepen heb! Je bedoelde voortplanting tussen de al gekruisde dieren.... Te snel gelezen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha geeft niet hoor :)
omdat een tijger en een leeuw wel meer familie van elkaar zijn dan bijv een tijger en een aap maar niet genoeg voor voortplanting.

het grensgeval zijn een paard en een ezel.

Die kunnen wel jongen krijgen samen, nl een muildier vader = ezel, moeder is paard) of een muilezel (vader = paard, moeder = ezel).

Deze dieren kunnen als ik het goed heb zichzelf weer NIET voortplanten.

Zie de link daar staat het verhaal van de soorten uitgebreid toegelicht
amigo
13 jaar geleden
Het heeft te maken met de ph waardes van de vagina en het sperma.
Als deze niet overeen komen wordt het sperma intern vernietigd. Heel soms kan het wel goed gaan , maar dan wordt de vrucht door het lichaam als indringer beschouwd en als nog afgestoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, eigenlijk heeft dat er niets mee te maken. Het gaat om wel, niet of slechts gedeeltelijk compatibele genen.
Of iets met iets anders kan voorplanten, wordt bepaald door de chromosomen. Bij geslachtelijke voortplanting worden voortplantingscellen aangemaakt, die een bepaald aantal chromosomen bevatten. Indien er een versmelting is van vrouwelijke en mannelijke voortplantingscellen, moeten deze chromosomen versmelten tot iets met een leefbaar bouwplan in het DNA.
Binnen één ras is dit helemaal op elkaar afgestemd. Als het maar deels lukt, is de vrucht niet levensvatbaar en wordt afgestoten, of is levensvatbaar maar heeft afwijkingen t.o.v. het normale specimen (zoals bv. trisomie 221 of Down bij de mens).
Tussen verschillende soorten zijn de verschillen in het genetisch materiaal meestal enorm groot en valt dit niet levensvatbaar aan elkaar te breien. Als de soorten evolutionair nauw verwant zijn (leeuwen/tijgers, ijsberen/grizzly, paard/ezel, zebra/...) , kan dit uitzonderlijk toch nog lukken, maar zijn er dus afwijkingen. Het resultaat trekt helemaal niet op pa en ma en zijn vaak niet optimaal aan de omgevingsfactoren aangepast om te overleven. Nakomelingen kunnen niet verder kweken, dit is nu éénmaal de definitie van "soort".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kan je het vergelijken met dat een blanke wel kinderen kan krijgen met een ander mensenras (aziatisch of negroide), maar niet met een aap. Eh. dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen, en onderzoek daarnaar lijkt me wat onethisch. Hoewel dat vast wel eens gedaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook heel raar, omdat ze wel op elkaar lijken, net zoals schapen en geiten. Tijgers en Leeuwen kunnen niet voortplanten met elkaar, door het aantal chromosomen. En honden behoren tot dezelfde ''diersoort'' (ik bedoel dus niet katachtigen enzov.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wel een hele goede vraag. En ik denk dat je eruit komt als je een combinatie van alle antwoorden neemt.
Je moet het zien als een soort stamboom eentje van een hond en eentje van een kat.
Je hebt normale honden,wolven dingo s en noem maar op.
Wolven en dingo s laatje achterwege en je gaat verder met alleen alle hondenrassen. Die wil je kruizen met elkaar en dat lukt. Maar een kruizing tussen een dingo en een wolf zal dan niet lukken. ( of het wel of niet zo is laten we achterwege omdat dat er nu even niet toe doet) want daarvoor moet je ene hele andere tak nemen.

Dan neem je de katten stamboom met de normale poezen, de tijgers de cheeta s lynxen en leeuwen.Allemaal katachtigen. maar dan wel allemaal andere takken, van de familie.
Nou je laat alles even achterwege en neemt alleen de katten, Daar kun je kittens mee fokken ,ongeacht of je een pers kruist met een siamees. Er zullen kittens uit voort komen.
Maar met een tijger kruizing leeuw houd het op. Dat is een totaal andere tak. Ze bestaan wel ,de tigons en de lijgers. Maar ze zijn compleet onvruchtbaar dus niet in staat om jongen te krijgen.
Daarom kunnen ze zich niet voortplanten en de jongen van 2 hondenrassen wel.