Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van wie zijn deze tanden?

Vanmiddag op het strand heb ik dit stukje kaak gevonden. Met daarin flinke tanden. De wortels zijn ook nog te zien.
Het is gevonden op een opgespoten stuk strand, aan de vloedlijn.
Iemand dacht dat het van een haai kon zijn, maar die hebben geen zwarte tanden..of wellicht door de erosie?
Een ander dacht dat het misschien wel prehistorisch kon zijn..

Ik ben erg benieuwd!

Toegevoegd na 15 uur:
@iedereen:

superbedankt voor al jullie antwoorden en reacties! leuk dat iedereen zo meegedacht heeft!

ik heb de foto's van een sabeltandtijger nog even goed bekeken, en de kiezen lijken er zeker wel heel veel op maar zijn volgens mij toch wel een stuk groter dan die ik gevonden heb.

ik heb zonet een mailtje van Naturalis gekregen en zij denken dat het zeer waarschijnlijk van een hond of wolf afkomstig is en al ongeveer duizend jaar oud is. Het is een deel van een linker onderkaak met twee kiezen (een scheurkies en valse kies), inderdaad van een vleeseter.

dus ze weten het nog niet 100% zeker wat het is. na vergelijking van foto's:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004792.html vind ik het nog het meest op die van de wolf lijken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Die grote kies doet me denken aan een scheurkies, eerder een wolf dan een haai zou ik zeggen, maar ik ben geen deskundige.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Oei, je hebt zeker iets heel ouds gevonden!!
haaientanden zijn het zeker niet die zijn driehoekig.
Maar zeer waarschijnlijk is het zeer oud!
Heel oude fossielen haaien tanden zijn ook zwart. Probeer bij een oudheidkundig muz. een deskundige te vinden.
Ik zou zeker verder zoeken op de bewuste plaats.

Toegevoegd na 48 minuten:
Op je tweede foto is denk ik een snijtand te zien en een kies, misschien wel van een sabeltandtijger!!!
dat meen ik echt!

Toegevoegd na 12 uur:
Resten van sabeltandtijgers zijn gevonden in de Noordzee.
Ze leefden daar, toen er nog geen water was ,28000 jaar geleden, teminste, toen waren ze er nog, maar ook nog een lange periode er voor,dus kunnen de fossielen nog vel ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals Ed al zegt, zeker fossiel, gezien de kleur, misschien miljoenen jaren oud.
Ik twijfel of het haaietanden zijn.
Of kun je de vorm van de tanden hier terugvinden?
AWM
15 jaar geleden
Ik vind het er niet uitzien als tanden. Volgens mij is het zwart plastic of bakeliet dat op een stuk hout geschroefd zit. Een onderdeel van een boot of zo..

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps ! toch wel tanden zo te zien na inzoomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank voor die tweede foto!

Tja, ik heb me te vaak vergist (beide kanten op - zeg maar "vals positief" en "vals negatief", om eens interessant te doen) om hierin zelfvertrouwen te hebben. Maar het zou inderdaad een stuk kaak met tanden kunnen zijn.

Als je in de buurt van Leiden bent, ga dan eens langs het Natuurhistorisch Museum. Als je vooraf even belt, weet je wanneer er een conservator aanwezig is. Die kan je meteen een redelijke indruk geven, en eventueel besluiten tot een gedetailleerder onderzoek.

Alternatief is dat je eens langsgaat bij een natuurhistorische of geologische faculteit van een willekeurige universiteit.

Laat je ons weten wat het is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ziet er uit als een kaak met kiezen. Volgens mij niet van een vis, het gebit ziet er wel heel erg benig uit namelijk.

Als het heel erg afgevlakt is kan het een planteneter zijn. Is het scherper, dan kunnen het ook snijkiezen zijn.

Wel heel interessante vondst. Je zou er eens naar een zoologisch museum mee kunnen gaan, of mail eens naar Artis. Die hebben er ook een afdeling voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk aan een paardachtige
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mijn man zijn ze van een paard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga met Ed mee en denk ookd at ze van een sabeltand tijger zijn. Daar komt bij dat bij een haai altijd een serie tanden te zien is omdat ze altijd een vervanger voor een gebroken tand hebben klaar staan.

Bekijk deze foto eens goed...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Smilodon_californicus.jpg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik zou het eens brengen naar een museum, je weet nooit of het ongekende waarde heeft.

de hoekstukken lijken op dat van een kat achtige ik denk dat het wel iets bijzonders is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing