Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat een bepaalde soort boom water afgeeft terwijl het al een week kurkdroog is?

Ik liep gister even door het bos, en zie bij een soort boom (het zijn er meerdere bij elkaar) waterdruppelsvanaf komen, mijn vraag is hoe kan dat, vorig jaar was dit ook zo bij dezelfde bomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
21.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tijdens mijn studies heeft mijn prof dergelijk fenomeen bij de berk (betula pendula) eens toegelicht. Het komt enkel voor bij bomen die in het voorjaar een zeer hoge worteldruk ontwikkelen. Het sap wordt dan onder druk naar boven geperst. Dergelijke bomen kan je "melken", aan berkensap wordt heel wat positieve geneeskracht toegeschreven. Als de turgordruk in de sluitcellen van de bladmondjes zeer hoog is, blijven deze open staan. Als er dan binnen het blad veel groei-activiteit is, kan het voorkomen dat er sap via deze huidmondjes naar buiten wordt geperst. Zelf heb ik het ooit eens waargenomen; minuscule drupjes alsof je door een fijne nevel loopt. Maar dat komt niet in de buurt van jou druppels van 3 tot 4 mm. Kan je de boom eens beschrijven? Vooral de bast en de bladvorm komen van pas bij determinatie. Een foto zou natuurlijk nog veel beter zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal morgen even een foto maken, en je een link van de foto geven,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels is me terug te binnen geschoten hoe mijn prof het fenomeen noemde: guttatie. Hierbij een link hierover naar wiki. De druppeltjes kunnen blijkbaar toch groter zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Guttatie Ik ben benieuwd.

Andere antwoorden (5)

Misschien licht het aan de boomsoort
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wortels van een boom zitten soms erg diep, en diep in de grond is er meer water aanwezig dus de bomen zijn nog lang niet verdord.

Dat er water uit lekt, dat kan door beschadiging komen. Op dit moment zijn de sapstromen in een plant maximaal, dat betekent dat er (relatief gezien dan) veel druk op staat. Bij het beschadigen van een boom kan dit op die plaats gewoon druppels vocht gaan lekken.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Is het wel water? Het kan ook hars zijn, of nectar uit bloemen, of honingdauw van bladluizen bijvoorbeeld.
Bomen kunnen wel degelijk 'zweten', maar dat zou je nu juist helemaal niet moeten merken omdat de lucht vrijwel overal erg droog is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef ook de bladluizen de schuld. Maar het voelt inderdaad als druppeltjes. Ik heb alleen nooit gehoord dat een boom vocht om zich heen sproeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn echte druppels, zeker vgroter dan 5mm doorsneden, om de paar seconde hoorde ik steeds iets op de brandnetelbladeren vallen, en ik kijk ja hoor een echte water druppel, viel overgeins ook vaak genoeg om mijn hoofd, maar dat was vorig jaar. Heb het bij geen enkel andere boom gezien alleen deze soort,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke boom is dat dan?
Het kan ook hars zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het houdt het water vast
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Een boom geeft vocht af omdat 'het houdt het water vast'? Ik snap het niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding