Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat als koeien niet gemolken worden ?

Als stadsjongen weet ik bitter weinig van het boerenleven. Daarom vroeg ik mij af ... als de uier op knappen staat, en niemand melkt de koe...wat gebeurt er dan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Amsterdamse heb ik me dat ook wel eens afgevraagd haha!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het begin bestaat er gevaar voor ontstekingen, en ja, er zal wat melk spontaan uitlopen (maar niet veel, melk wordt geproduceerd tijdens / door het melken. En na verloop van tijd zal de melkproductie stoppen.

Een melkkoe is alleen maar een melkkoe OMDAT ze dagelijks gemolken wordt. In de natuurlijke situatie zal het kalf steeds minder (minder vaak en minder lang) gaan drinken, waaraan de melkproductie zich aanpast.

Bij abrupt stoppen neemt die productie ook af, alleen kan het dan voor de zogende moeder even vervelend zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn eerste reactie is dat het er dan vanzelf uitspuit , gebeurt ook bij moeders als het te vol zit gaat het er vanzelf uit dus denk dat het ook bij de koeien zo is ( en nee het is niet mijn bedoeling om vrouwen met koeien te vergelijken , maar heb zelf de ervaring met borstvoeding)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koe gaat eerst melk lekken. Dan is er grote kans op uierontsteking. Als dat niet gebeurd dan zal het uier vanzelf opdrogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om ook maar voorzichtig een vergelijking met vrouwen te maken. De druk die erop de uier komt te staan is HEEL PIJNLIJK. Daarom zie je koeien die nog vrij rondlopen vaak klaarstaan bij het hek als het tijd is om te melken en ze staan te dringen om als eerste aan de beurt te zijn.

Als de druk nog verder oploopt kunnen ze er een ontsteking door krijgen. Zie ook de link daar staan meer leuke "boereweetjes"in
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MEUHHHHH!!!!! ( huhum... sorry. ik bedoel.....herkenbaar een pijnlijke volle melkvoorraad!) :)
dan gaat de koe lekker. vaak zie je het in de stal vlak voor het melken. de aanmaak van melk is afgestemd op het kalf of natuurlijk de persoon die de koe melkt.

Afbouwen van de melkproductie
Het afbouwen van de melkgift vóór het droogzetten is uitermate belangrijk voor de gezondheid van de koe: als de koe wordt drooggezet gaat de melkgift nog 2 tot 3 dagen door. Deze melk blijft in het uier en zorgt voor veel zwelling, ongemak en pijn. De koe moet deze melk met veel vet en eiwit erin op een natuurlijke manier afbreken (ze moet letterlijk opdrogen). Dit resorberen of afbreken kost veel energie en vraagt zeer veel van het afweer systeem van de koe. Dit afweersysteem moet juist gespaard worden voor de periode rond het afkalven en moet niet uitgeput worden bij de droogstand. Het herstel lukt namelijk niet in de 6 weken droogstand. Daar komt nog bij dat de pas droogstaande koe met een groot uier zich zeer ongemakkelijk voelt en vergeet voldoende voer en water op te nemen. Hierdoor kan de prima melkkoe die veel melk produceerde voor de droogstand en dit niet goed is afgebouwd al ernstig in een energie crisis komen met het begin van een leververvetting.

Praktische mogelijkheden
Voorwaarde bij afbouw van de melkgift is wel dat de koe 2x per dag gemolken blijft worden. In de praktijk zal het rantsoen voor de droog te zetten dieren verschraald moeten worden. Vier tot 2 weken voor de droogzetdatum is nodig voor de afbouw binnen een koppel melkkoeien. Met name het verlagen van de eiwit gift uit krachtvoer is een prima hulp.

en gezonde nederlandse melkkoe geeft geeft 25 tot 30 liter per dag! (dan kan je waarschijnlijk begrijpen dat het niet prettig voelt als dit blijft zitten) :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding