Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom doet een spin zo? zie uitleg

Als je in een klein webje blaast waar een spinnetje in zit,dan gaat dat spinnetje en de omliggende webdraadjes soms heel snel heen en weer...ik bedoel dus niet door de kracht van het blazen, maar ook daarna nog..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

de spinnen die dit doen, heten trilspinnen.
het is een tactiek om spinneneters te verwarren.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daarna is gewoon nog het natrillen. Door het blazen breng je het web in trilling, en het kleine gewichtje van het spinnetje daarin in combinatie met het (behoorlijk elastische) web zorgt dat het nog even 'natrilt' voor hij weer netjes stilstaat. Hij wordt als het ware nog een paar keer heen- en - weer gestuiterd na het in beweging brengen door het blazen. Was het web niet elastisch, dan ging het OF niet trillen, OF meteen kapot. Zet het spinnetje er niet in, dan zou het na een keer of twee, drie weer stilliggen en zou je het nauwelijks zien natrillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk denkt de spin dat hij beet heeft en zoekt door trillingen waar zijn volgende maaltijd zit
14 jaar geleden
dan resoneert het web op de, kunstmatige, wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een insect laat normaal het web trillen waarna de spin deze trillingen over neemt om in het web te kunnen bepalen waar het insect is, ondanks dat een spin 6 tot 8 ogen heeft, hebben veel spinnen slecht zicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spin doet dat om het moeilijk te maken voor spinneneters (vogels) om de spin op te pakken/pikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die spin is niet dom he...!!
jij denk dat ie gaat denken dat er wat in zijn web zit en hier op af gaat, maar die spin is bang dat ie zelf een prooi is. daarom schiet ie voor en achteruit in de hoop dat dieren die op rooftocht zijn en een spinnetje niet afslaan schrikken hiervan en op zoek gaan naar wat anders.

(als ik er spot op het balkon moet ik het altijd even uittesten of de spin dit dansje beheerst, lullig he?!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing