Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je de zijtakken van een ficus elasticus stekken en zo ja hoe doe je dat?

Ik heb een ficus met van die grote bladeren. Hij zit nu helemaal tegen het plafond. Groeit daar ook niet krom verder maar heeft van de hoofdstam nu haast al z'n bladeren verloren. Hij heeft de laatste jaren wel wat zijtakken gemaakt en die zien er wel mooi uit. Ik wil ze van de hoofdstam afhalen en laten wortelen. En dan gooi ik de hoofdstam weg. Hoe te handelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat gaat heel makkelijk op meerdere manieren doen. Het makkelijkste: Snij af waar je hem af wilt kappen. Steek het natte uiteinde in stekmiddel en in een pot. Zet deze uit de zon, niet de koud (NIET tegen of op een verwarming) en hou goed vochtig. Een week of 2-3 later zou je de plant weer dik moeten zien worden.

De tweede optie is om met een scherp mes de plek waar je wilt stekken in te snijden. Daar doe je stekpoeder op, en bv veenmos. Natmaken, PLastic er omheen binden en 3 weken wachten. Na drie weken zit het veenmos vol emt wortels, en je kan eea afsnijden en oppotten.

De wond van de overbliojvende plant gaat veel wit sap lekken. Dit top je door er as op te doen, of wat aarde. Goed veel water (plantenspuit) wil ook helpen.

Toegevoegd na 50 seconden:
Overigens: Hoofdstam op 50cm boven de grond af snijden / zagen r3esulteert in bergen jonge uitlopers aan de stam; Je kan dus ook gewoon snoeien en dan de hoofdstam houden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met een mooi woord heet dat marcoteren. Opzoeken Google of YouTube Succes er mee. Is leuk om te doen en het te zien slagen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding