Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben met een bloedsomloop bezig maar er horen natuurlijk ook kleppen in die bloedvaten te zitten hoe weet ik of ze open of dicht horen te staan?

best belangrijk om te weten:$

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha nee!
is een biologie poster
en dat moet ik allemaal weten voor een goed cyfer!
Snuffel
13 jaar geleden
haha, ja, ik schrok al.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

In de aders zitten kleppen, die staan dicht om te voorkomen dat het bloed terugstroomt. Bij elke hartslag wordt de druk iets groter en wordt het bloed vooruitgeduwd.

Toegevoegd na 6 minuten:
De slagaders hebben geen kleppen, behalve de halvemaanvormige kleppen bij het hart.

Misschien is het goed om eens wat achtergrond informatie te bekijken. Bijvoorbeeld onderstaande video. Meer video's:

http://www.youtube.com/watch?v=_hdBt-F_pSk
http://www.schooltv.nl/beeldbank/zoek/?o=1540226&gr=po
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke hartslag moeten ze openen, maar ze kunnen maar 1 kant op open. hierdoor kan het bloed niet terug. wanneer er een hartslag plaatsvind duwt dit de klep open zodat het bloed er doorheen kan. zodra het bloed terugstroomt gaat de klep dicht zodat dat niet lukt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kleppen zijn eigenlijk klapdeurtjes die dus altijd weer terug dichtklappen. Ze kunnen maar één kant op open, zodat het bloed erdoor kan als je hart pompt, en dan weer dicht zodat het niet terugstroomt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt die kleppen het best vergelijken met sluisdeuren, waardoor het water ook maar een kant opkan.
Bij terugstromen zouden ze door de druk gesloten worden. Zo is het met de kleppen in bloedvaten en in het hart ook. zorgt voor eenrichtingsverkeer
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Sowieso is een leuk weetje dat je je hartslag als twee bonken na elkaar hoort.

De eerste bonk is de klep van de boezem naar de kamer die dichtslaat

De tweede bonk is de klep die van de kamer buiten het hart gaat die dichtklapt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding