Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je goed een tabaksplant kweken en oogsten?

Ik heb gezocht naar handige handleidingen.. maar niet echt gevonden..

Alleen op azarius een stukje, maar niet iets over oogsten e.d. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Met vriendelijke groet en fijne feestdagen gewenst!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tabak is een echte warmte & vocht minnaar. Je moet de planten bij goede warmte zaaien, in Nederland betekent dat automatisch in een verwarmde bak of in een kweekkasje binnen. Zeer vroeg zaaien, al in Feb, Maart.

Als de planten 2-3 bladeren hebben zet je ze buiten in een kas, of, na ijsheiligen, op een zonnige beschutte plaats (Bij voorkeur tegen een zuid-kijkende muur). Hou de plant vochtig.

Zodra de bloemstengel duidelijke knoppen krijgt, breek je die er uit. Je wilt immers dat de energie naar de bladeren gaat, niet naar de bloem.

De bladeren beginnen in September te rijpen. Dit zie je omdat het felle groen van de onderste bladeren richting lichtgeel gaat. Dat is het moment om de onderste bladeren af te breken aan de stam. Met een snelle beweging knik je de 2 onderste bladeren er af. Dit moet elke week of om de week gedaan worden tot er geen bladeren meer aan zitten.

Tenslotte moeten de bladeren 'gecured'worden: Bij hoge temperatuur worden de bladeren opeengepakt gestoomt, gedurende 3-6 dagen. Het blad is hierna bruin, en ruauwe tabak. Dit kan je eigenlijk niet roken, omdat de gehaltes aan nicotine te hoog zijn.

De laatste stap is eigenlijk niet haalbaar voor een thuiskweker; De kasten die hiervoor gebruikt worden zijn groot en duur, en je hebt maar weinig opbrengst uit een achtertuintje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het wel geen echte tabaks plant
maarje zou eens op grote klis kunnen googelen dat is een nederand vrij veel voorkomende pant (tot 2mtr groot)die na drogen veel op tabak lijkt je kunt het prima roken (met en zonder extraas) hij werd in wo2ook veel met dat doel gekweekt de struktuur lijkt op die van shag
ik rookte het vroeger vrij veel zelf
het is die plant met die bollen die aan je kleding blijft klitten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe smaakt dat? en valt het onder de nicotine soort of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou het smaakt naar het kruiden mengsel dat veel mensen gebruiken om te roken of ik weet niet of je die kent sigareten die vekocht worden zonder tabak het is wel scherp van smaak
over of er nicotine in zit durf ik je niets te zinnigs zeggen maar ik denk van niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm.. ik vraag me af of dit wel zo goed is eigenlijk om te roken? natuurlijk is al het roken slecht.. maar.. grote klit.. ik lees ook niks op internet of het roken ervan.. Grote kans op longinfecties dan misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik las ooit in een kruiden boek dat het in nederand ooit een plant was die veel verbouwd werd om te roken en ik heb ruim 20 jaar later geen long problemen
ik zal morgen ff voor je kijken wat ik vinden kan misschien is het een idee om eens in de ingredienten lijst van een zakje kruiden mengsel te kijken ik weet haast wel zeker dat ie daar tussen staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij heet dus grote klit (met een k dus he)
of articum lappa
ik had het verkeerd onthouden
over roken heb ik nog niets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, bedankt he! Ik zal eens kijken. misschien nog wel een lekker smakend alternatief voor tabak!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding