Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je goed een tabaksplant kweken en oogsten?

Ik heb gezocht naar handige handleidingen.. maar niet echt gevonden..

Alleen op azarius een stukje, maar niet iets over oogsten e.d. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Met vriendelijke groet en fijne feestdagen gewenst!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Tabak is een echte warmte & vocht minnaar. Je moet de planten bij goede warmte zaaien, in Nederland betekent dat automatisch in een verwarmde bak of in een kweekkasje binnen. Zeer vroeg zaaien, al in Feb, Maart.

Als de planten 2-3 bladeren hebben zet je ze buiten in een kas, of, na ijsheiligen, op een zonnige beschutte plaats (Bij voorkeur tegen een zuid-kijkende muur). Hou de plant vochtig.

Zodra de bloemstengel duidelijke knoppen krijgt, breek je die er uit. Je wilt immers dat de energie naar de bladeren gaat, niet naar de bloem.

De bladeren beginnen in September te rijpen. Dit zie je omdat het felle groen van de onderste bladeren richting lichtgeel gaat. Dat is het moment om de onderste bladeren af te breken aan de stam. Met een snelle beweging knik je de 2 onderste bladeren er af. Dit moet elke week of om de week gedaan worden tot er geen bladeren meer aan zitten.

Tenslotte moeten de bladeren 'gecured'worden: Bij hoge temperatuur worden de bladeren opeengepakt gestoomt, gedurende 3-6 dagen. Het blad is hierna bruin, en ruauwe tabak. Dit kan je eigenlijk niet roken, omdat de gehaltes aan nicotine te hoog zijn.

De laatste stap is eigenlijk niet haalbaar voor een thuiskweker; De kasten die hiervoor gebruikt worden zijn groot en duur, en je hebt maar weinig opbrengst uit een achtertuintje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het wel geen echte tabaks plant
maarje zou eens op grote klis kunnen googelen dat is een nederand vrij veel voorkomende pant (tot 2mtr groot)die na drogen veel op tabak lijkt je kunt het prima roken (met en zonder extraas) hij werd in wo2ook veel met dat doel gekweekt de struktuur lijkt op die van shag
ik rookte het vroeger vrij veel zelf
het is die plant met die bollen die aan je kleding blijft klitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing