Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een mens pijnloos levend verbranden terwijl deze bij bewustzijn is?

Dan heb ik het niet over een beetje zonnebrand of de paar seconden voordat je door hebt dat je een overschaal van 220 graden zonder ovenwanten hebt beetgepakt; nee, compleet tot as verbranden, als ware het een heks.

Zou dit mogelijk zijn -- bijvoorbeeld onder plaatselijke verdoving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
18.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die geen pijn kunnen voelen, en dus ook geen pijn voelen als ze hun hand in het vuur houden, dus zij waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, Fynnya!
Ik had daar nog niet aan gedacht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet het niet zeker, maar in theorie is het mogelijk d.m.v. anesthetica. Wanneer je onder narcose wordt gebracht krijg je niet alleen een narcosemiddel, maar ook een spierverslapper en "pijnbestrijder". Er zijn middelen die gebruikt worden voor locale verdoving (Bijv Lidocaine en cocaine). Maar tijdens een openhartoperatie is je hele lichaam "verdoofd" en ligt je centrale zenuwstelsel volgens mij helemaal plat. Misschien als je het slaapmiddel weglaat, zodat je toch bij bent.....?
Een grote pot Valium oid lijkt mij overigens geen overbodige luxe voor het geestelijke aspect.

Met Morfine gaat het zeker niet lukken. De dosering zal dan zo hoog moeten zijn dat je een ademhalingsstilstand krijgt. Bovendien ga je halucineren. Zelfs als overdoseren onmogelijk zou zijn, is het niet het juiste middel om deze pijn te bestrijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Sommige Chinezen zijn heel goed in staat om gevoelens voor pijn uit te kunnen schakelen...
Een soort van ultieme beheersing van de geest.

Ik ga er van uit dat er wel een grens aan die beheersing zal zijn...

Toegevoegd na 2 minuten:
De meeste verbrande mensen sterven overigens aan de gevolgen van de rook en de hoge temperatuur, en niet zozeer aan het verbranden zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf het moment dat je pijnzenuwen verbrand zijn voel je de pijn ook niet meer maar kan je nog wel bij bewustzijn zijn. voor die tijd is het een helse pijn die misschien met morfine bestreden kan worden. maar er is nog niemand die het heeft kunnen na vertellen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit moet mogelijk zijn als al je zenuwen platgelegd zijn door verdovingen oid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk niet.

Lichamelijke pijn:
Als je levend verbrand is de pijn zó intens, totdat je zenuwen VOLLEDIG zijn weggebrand, en dat duurt soms wel een hele tijd!
Verder zou je dan onder HELE maar dan ook HELE sterke verdoving moeten zitten, maar dat neemt nog niet alle pijn weg.

Geestelijke pijn:
Niet alleen lichamelijk, ook geestelijk lijkt me dat zoiets onverdraaglijk is. Als je het zelf allemaal bewust mee kan maken dat je verbrand.. ben je er wel redelijk van geshockeerd, alhoewel je het waarschijnlijk niet meer na kan vertellen.

Conclusie: het is niet echt mogelijk, tenzij je onder hele sterke verdoving zit, en onder andere middelen waardoor je het ook niet meer in volledige, heldere bewustzijn kan meemaken.

Groetjes;")
Nog fijne feestdagen trouwens!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de eerste seconde zul je werkelijk pijn voelen, daarna zal je bewusteloos raken door de rook of je verwondingen. ik geloof dat dit heel luguber is gezien het feit dat je het echt wel mee maakt.
pijnloos levend verbranden nee.
pijnloos na een minuut of 2 ja, omdat je dat al dermate verwond bent, als je al niet gestikt bent in de rook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijnloos verbranden bestaat niet. Verbranden is een helse pijn. Er zijn door de eeuwen heen verschillende soorten brandstapels geweest . Daarwaar je langzaam verbrand en meestal stikt door de gloeiend hete lucht dus je luchtwegen die verbranden. Maar ook brandstapels waar het vuur letterlijk onder ze voeten begon te branden.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik denk dat het brein al snel stopt met het registreren van pijnimpulsen. En je bent trouwens al heel snel gestikt door zuurstofgebrek en de hete lucht die de longen verbranden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pijnbeleving loopt vast op de pijngrens.
In zo een geval maken de hersenenn zeer veel endorfinen aan, heb blijft echter wellicht een van de pijnlijkste wijzen
om om het leven te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij simpelweg door het pijncentrum in de hersenen uit te schakelen. Pijn is tenslotte niets anders dan elektrische impulsen die via huid en zenuwen doorgegeven worden aan je hersenen. Voor een uitgebreider verhaal zou ik een willekeurige encyclopedie, medisch handboek oid openslaan.
Van de mentale 'pijn' die het besef van verbranding oplevert, is het niet zo gemakkelijk koek snijden. Dan heb je het immers niet zo zeer over fysiologische pijn, als wel over verdriet (zo sterk dat je lijf er op reageert en dat weer herkent als 'pijn'). Hoewel ook daarvoor allerlei theorieën bestaan. Jarenlang Boeddhistisch bewustworden totdat je het Nirwana bereikt, schijnt een goede methode te zijn om je mentale beslommeringen achter je te laten.

Ik raak wel nieuwsgierig naar je redenen achter deze vraag. Was je van plan iemand in de fik te zetten, maar wilde je hem geen pijn doen?!?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je nek ooit het gebroken heb je gebroken zenuwen en geen gevoel meer dan zou het wel kunnen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding