Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel kg CO2 per jaar kan een gemiddelde boom opnemen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Nul.

Een boom neemt CO2 op om aan C te komen om te groeien. Da's de enige reden. Er blijft dan O2 over; dat is afvalgas dat de boom in de atmosfeer loost.

Goed, dan is de vraag dus: hoeveel C neemt de gemiddelde boom per jaar op?

Antwoord: middelen over vele bomen en over vele jaren.

We beginnen bij één boom, en gaan middelen over vele jaren. Laten we zeggen vanaf het begin tot 10000 jaar.

In het begin is er nog geen boom. Alleen een zaadje, maar dat rekenen we voor het gemak niet mee. Dus in het begin bevat de boom nul gram C.

Na 10000 jaar is de boom dood. De boom is vergaan, opgegeten en verteerd. Dus na 10000 jaar bevat de boom nul gram C.

Conclusie: in 10000 jaar heeft onze boom nul gram CO2 opgenomen.

Nu nog die nul gram middelen over vele bomen. Dan blijft het nul.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hieronder een aardige calculator per boom
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie het al aankomen, over een tijdje moet je compensatie kopen van een Zweed of Rus die ergens een bos heeft, die mijn autogasuitstoot kan compenseren, als ik in Nederland auto wil rijden... Ja ik heb je door...
Ben jij van de regering om te polsen of er al genoeg draagkracht is voor dergelijke wetgeving onder de bevolking?

Ik verwacht dat een hele dikke boom 200 kilo CO2 kan opnemen per jaar... (dan kan ik in een dikke auto blijven rijden)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas ben ik niet zo goed in scheikunde. Enfin, gewoon een stel sequoia's of redwoods plaatsen in je achtertuintje... Dan komt 't wel goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laten we uitgaan van een beuk van een eeuw oud, want geen boom is hetzelfde. Deze beuk heeft een kroondoorsnede van circa twaalf meter en heeft 600.000 bladeren

Door de ruimte tussen de bladeren ontstaat een gebied voor de zuivering van lucht van circa 15.000 vierkante meter. Op een zonnige dag maakt zo’n beuk 9.400 liter (of achttien kilo) koolstofdioxide onschadelijk. Per jaar is dat 6.570 kilo CO2.

Als men deze boom zou kappen, moeten minstens tweeduizend jonge bomen worden aangeplant ter zuivering van eenzelfde hoeveelheid verontreinigde lucht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing