Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ontwikkelt je tong verschillende spieren voor verschillende talen?

Ik spreek al een poos geen Engels meer, vroeger wel. Nu lijkt niet alleen mijn parate woordenschat weggevaagd, maar ook hoor ik mijn eigen Nederlandse accent, more than ever!!! het is alsof je gewend bent met rechts te schrijven en ineens moet het met links. Heeft het dus te maken met je mondmotoriek?

Toegevoegd na 2 dagen:
je spieren hebben toch een soort geheugen? In het Engels maken je tongspieren ander bewegingen, denk maar aan de th-klank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft niets te maken met je mondmoteriek. Het "probleem" zit in het taalcentrum.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Heeft niets met je tongspieren te maken, alleen met wat je gewend bent. Wanneer je veel tijd in het buitenland doorbrengt dan pik je uiteraard langzaamaan dat accent en die manier van spreken op, dat is gewoon automatisch kopieergedrag.

Jouw Nederlandse accent komt doordat je normaal Nederlands praat en dat deel van jouw hersenen actief is (misschien ben je zelfs in je hoofd aan het vertalen terwijl je Engels spreekt?)
Toen je vroeger meer Engels sprak, was het misschien beter, of was je je gewoon minder bewust van je uitspraak.

Geen zin om je tongspieren te gaan trainen :P, gewoon flink veel praten met mensen met een accent waar jij vrede mee kunt hebben!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je tong ontwikkelt geen verschillende spieren voor verschillende talen. De aansturing gebeurd in de hersenen via het taalcentrum.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel dus dat een Chinees en een Italiaan dezelfde spieren hebben.

Natuurlijk speelt de tong een rol een belangrijke rol bij de uitspraak. Maar de aansturing van de tongspieren wordt geregeld in het taalcentrum. Die "leert" hoe bij een bepaalde taal de tong moet worden aangestuurd. De aansturing is wel verschillend per taal.

Toegevoegd na 13 minuten:
De tong bestaat uit spieren die aan de onderkaak verbonden zijn (extrinsieke spieren). Deze veranderen de positie in je mond en zijn van belang bij o.a. het slikken.

In de tong zelf zitten ook nog 8 verschillende spieren die zorgen voor de verandering van de tong. Doordat de tong aan de voorzijde en zijkanten vrij is kan deze zo flexibel bewegen. De aansturing van deze 8 spieren wordt in de hersenen gecoordineerd.

Toegevoegd na 19 minuten:
Missschien een goed voorbeeld. Ik at maandag bij een Chinees op de Zeedijk in Amsterdam. Hier komen normaal bijna alleen Chinezen. Achter me zat een stel te praten en ik had een bepaald beeld in mijn hoofd van een Nederlandse vrouw. Ze praatte zonder accent, zelfs niet amsterdams. Toen ik achterom keek waren het Chinezen. Ander voorbeeld is de reclame van McDonalds over de Saté burger waarbij Aziatische types in Nederlandse accenten praten (achterhoeks, Brabants etc..). Verschillende tongval heeft niets met de anatomie van de tong te maken, wel hoe je deze 0nbewust aanstuurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je tong gebruikt alleen andere spieren als je een andere taal spreekt,met andere woordopbouw,dus andere tongval of trekking van de tongspieren dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat ik er naast zit hoor, maar is het niet gewoon je tongspier...? Dus enkelvoud, dus 1 spier, waardoor je automatisch geen verschillende spieren kan gebruiken.

Het is wel de meest flexibele spier

Toegevoegd na 1 minuut:
De musculus genioglossus is de sterkste uitwendige tongspier.
Ze ontspringt gepaard in het midden van de binnenzijde van de onderkaak (spina mentalis), en straalt waaiervormig uit in het tonglichaam (van de tongpunt naar de tongbasis).
De onderste vezels lopen naar de tongbasis. Deze houden de tong terug van het strottenhoofd en trekken de tong(basis) naar voren. De overige vezels trekken de tong naar de mondbodem.
De musculus genioglossus wordt geïnnerveerd door de twaalfde hersenzenuw, de nervus hypoglossus.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft zelf al aan dat het om meer spieren gaat, zie ook mijn antwoord en afbeelding. Het zijn meerdere spieren, bij ieder mens dezelfde.
sterredag
14 jaar geleden
Huh, waar geef ik dat zelf al aan?? en dat plaatje daarboven vond ik nogal onduidelijk wat nou wat is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt" dus enkelvoud, één spier" .De spieren die je zelf ook aangeeft met de Latijnse namen zijn in mijn afbeelding getekend. Ik heb er niet bijgezet welke wat is omdat de vraag niet was hoe ze heten of welke spieren gebruikt worden. De vraag gaat ervanuit dat je voor elke taal andere spieren gebruikt. Ik bestrijd dat. Je gebruikt al deze spieren. Alleen je stuurt ze anders aan. De stand van de tong is anders en dat aansturen doe je in de hersenen. Anyway, verder geen kritiek hoor, we doen allemaal ons best om een antwoord te geven.
sterredag
14 jaar geleden
Die namen waren een kopie/ paste van de bron, en was mij geheel niet duidelijk dat die latijnse namen dan namen van spieren zijn of nog anders gezegd van tongspieren. Ik dacht dat dan aan de zijkant enzo wel spieren zitten, maar niet dat dat ook tongspieren zijn. Omdat men het vaak heeft over De tongspier. Ik dacht plaatst gewoon mijn antwoord, als het niet klopt, gaat iemand het me vast uitleggen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je kopieert een brontekst waarvan je niet zeker weet waar het over gaat in de hoop dat een biologiedocent het dan maar nog een keer gaat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook mensen die hun tong kunnen krullen en oprollen. Dat kan nooit met één spier.
sterredag
14 jaar geleden
Ik ken geen latijns en ze hebben het verder normale taal over vezels en niet over spieren, dus vandaar dat ik dat nog steeds dacht. Volgens mij is het krullen en oprollen van de tong wel alleen van die ene hoofdtongspier, de tongspier is namelijk een hele unieke spier. En ik dacht dat het naar links en naar rechts wel door spiertjes gebeurd, maar niet dat dat dus tongspiertjes zouden zijn.
Volgens mij wel. Ik spreek zelf Frans, Duits, Engels en een beetje Spaans. Maar de mondmotoriek is vooral bij Duits voor mij zo moeilijk...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding