Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zien we de Maan niet altijd beschenen in de richting van de Zon (B) , Maar soms heel afwijkend (A)?

Ik heb een tekening gemaakt om mijn probleem te verduidelijken ?
Stralen zijn toch niet krom?

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik heb de vraag nadien gesteld aan een professor ...omdat wij hier moeilijk uit geraken.
Hier het antwoord:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/19235

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De zon beschijnt de maan altijd als in figuur B.
Het ziet er voor ons wel soms heel anders uit (heb daar zelf ook wel eens over lopen piekeren). Het komt omdat onze hersens 'geprogrammeerd' zijn om betrekkelijk dichtbij perspectief te zien, want dat is nuttig om te overleven.
Wij zien de Zon en de Maan echter op gelijke afstand.
Pas als je je een tekening voorstelt waarin de verhoudingen kloppen, met de Maan op enkele millimeters en de Zon op meters afstand blijkt het weer te kloppen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In zo'n tekening zijn de hoeken heel anders dan de hoeken die je 'ziet'.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik kan niet tekenen, maar op de tekening (ongeveer zoals wij het zien) is er een grote hoek tussen de stralen van de Zon naar mij en die naar de Maan.
Als ik de Zon veel verder weg kan tekenen dan wordt die hoek bijna nul en dan klopt het plaatje weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet een enorm belangrijk element in je tekening, eigenlijk wel meer:

1. verhoudingen
2. afstanden
3. dieptestanden

Onderstaande is maar een voorbeeld over hoe vertekend iets er voor ons uit kan zien.

De verhoudingen zijn enorm, lastig om dat goed uit te tekenen, maar het gaat om het idee

Toegevoegd na 45 seconden:
de zon in de tekening kan veel verder staan om nog hetzelfde effect te krijgen.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Je kijkt inderdaad op verschillende manieren tegen de maan aan zoals in je tekening. Echter wordt de maan nooit anders beschenen, dat is altijd hetzelfde. Wat je in ogenschouw moet nemen is dat de maan om de aarde heen cirkelt en daarom op verschillende momenten tegen de maan aankijkt vanaf een andere plek. In onderstaande afbeelding, van wikipedia zie je goed wat er gebeurt.

Op de wikipedia site staat een klein filmpje wat het effect mooi laat zien. De richting waarmee de maan beschenen wordt lijkt te veranderen. Echter is dit dus slecht gezichtsbedrog. In onderstaande afbeelding wordt dat duidelijk.

Op de afbeelding:
In de bovenste rij zie je de maan ten opzichte van de aarde. In de onderste rij zie je de verschillende gestaltes van de maan hoe die er dan uit zien.

Toegevoegd na 1 uur:
Na update van de vraag wordt het antwoord volledig anders. Het effect in de tweede afbeelding in de vraagstelling komt door atmosferische refractie.
http://www.dekoepel.nl/refractie.html

Toegevoegd na 1 uur:
aar mate de zon hoger boven je komt te staan, des te minder refractie treed er op. Refractie houdt in dat je de zon op een andere plek ziet dan deze werkelijk staat. Dit kan dus een verschil opleveren met de zon die je ziet (die je dus in een verkeerde stand ziet) en het licht van de maan. Omdat het licht wat van de maan af komt een andere refractie waarde heeft. Het effect van gefractie kennen de meeste mensen wel als het eivormig worden van de zon als deze ondergaat of wanneer deze opkomt. De zon lijkt dan een beetje platgedrukt en wordt ronder naarmate deze hoger staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing