Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer staat mercurius boven de horizon?

deze vraag heb ik nodig voor school

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
807
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben we weer een scholier die ons zijn huiswerk laat maken? Beste Tamaratje, het is natuurlijk heel gemakkelijk om de vragen die je zelf moet beantwoorden gewoon door te spelen aan een paar behulpzame vreemden op internet. En het is net zo dom als het gemakkelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan tik je in Google 'mercurius boven de horizon' en dan krijg je een aantal links waaronder deze: http://www.sterrenwacht-mercurius.nl/dagkalender.php5 Zelf doen is echt sneller hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het sneller gaat om het zelf op te zoeken, maar waarom zou je wel een vraag mogen stellen als je iets niet weet en niet als het een huiswerkvraag betreft? Ik ben zelf docent en ik vind het niet zo erg als leerlingen goede vraag gebruiken. Ik zie namelijk dat er soms bij de antwoorden ook leuke discussies ontstaan die heel kennisdelend kunnen zijn. Daarnaast zijn antwoorden die in veel gevallen ook maar gevonden zijn door Google wel gefilterd door de de antwoordgevers. Dat is nuttig en voegt voor mij wel extra aanvullende waarde toe t.o.v. een google opdracht. En vaak vind ik het ook wel leuk om de antwoorden te lezen. Zo leer je er best veel van. Maar goed, dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij open vragen kan een discussie ontstaan, bij gesloten vragen is dat een stuk moeilijker. En zelf leren Googlen, bronnen lezen en beoordelen is ook erg leerzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Didactiek: er is een groot verschil tussen op GV hulp vragen bij je huiswerk, bijvoorbeeld waar je veel kunt leren van discussies die ontstaan, en anderen gewoon je huiswerk voor je laten doen. Het eerste is de moderne versie van met je moeder praten over je huiswerkopdracht, of iemand te vragen om je te helpen om een onderwerp verder af te bakenen. Dat is sparren over het onderwerp, en daar leer je ook van. Het tweede is de moderne versie van je huiswerk overschrijven van een slimmere leerling, zonder er verder zelfs maar naar gekeken te hebben of geprobeerd te hebben zelf een antwoord te vinden. Daar leer je helemaal niets van.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

op aanstaande vrijdag (8 okt) zou er wellicht (bij gunstige omstandigheden) iets te zien zijn

http://hemel.waarnemen.com/astrokal/oktober.html#04

als je die mist, dan over een aantal weken (iets van 80 dagen) weer. Mercurius draait nogal snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Tam Ratje ,
Ik heb dat voor U eens opgezocht op mijn planetarium
Maar men moet wel het verschil maken wanneer dat voor ons hier ook zichtbaar is;
Mercurius komt vandaag op (in Gent) om ongeveer kwart voor zeven (zomeruur) in de morgen in het Oosten , maar het is dan al heel veel aan het schemeren.
Je kan ze zien tot kwart na zeven, dan komt de Zon ook op en wordt het te klaar.
Mercurius staat heel dicht bij de Zon : wordt samen met Venus ook wel eens de ochtendster genoemd.
Deze avond is ze NIET te zien in he Westen omdat ze net vóór de Zon onderduikelt.(ongeveer om half zes s'avonds)
En de Zon gaat pas onder om zes uur 's avonds
Mercurius is samen met Venus ook de Avondster.
Binnen enkele weken zal de Zon vroeg genoeg onder gaan om Mercurius te zien.
Maar let wel:Mercurius is geen simpele planeet om te observeren ... die kan heel eigenaardige bewegingen maken !!! (omdat ze niet rond de Zon draait als de Aarde : in croisetvorm ,in driehoekvorm , niet met de Zon als middelpunt.
Wil je weten wanneer best te zien? Just ask

Toegevoegd na 1 dag:
Mercurius is rond 20 oktober op zijn hoogtepunt = langst waarneembaar
En de Zon gaat al veel vroeger onder
Zie tekeningetje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mercurius staat net naast, voor of achter de zon. Hij is boven de horizon als de zon dat ook is, overdag dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding