Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan men contact houden met mensen in de ruimte?

ik bedoel met mensen in het ISS of astronauten die in de ruimte zweven omdat er geen atmosfeer in de ruimte is; dus ik veronderstel dat radiogolven toch lucht nodig hebben om zich in golven te verplaatsen... ik las vandaag nog op internet dat men nu met lasertechnologie experimenteert om sneller data te sturen en te ontvangen.

4 maanden geleden
612
crispy
4 maanden geleden
Radiogolven hebben geen lucht nodig om zich te verplaatsen.
Vergelijk het met licht: dat gaat ook door de ruimte zonder dat het door lucht gedragen wordt. Radiogolven en licht zijn beide elektromagnetisch golftransport.
samaiphon
4 maanden geleden
bedankt voor het snelle antwoord en ook een perfect antwoord op mijn vraag

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Elektromagnetische (EM) straling heeft geen medium nodig om te "reizen". Radio signalen is EM straling en heeft dus geen lucht nodig om zich te verplaatsen.

Licht (ook vanuit een laser) is ook EM straling en kan dus ook gebruikt worden voor communicatie. Met een laser can je meer info per minuut doorsturen, vandaar dat men hiermee experimenteert.
-----
Toevoeging wat betreft de hoofdvraag (waarschijnlijk verkeerd gesteld/anders bedoeld).
Men houdt contact met mensen in de ruimte omdat mensen op aarde willen weten hoe het gaat.
De ruimte is 1 van de meest vijandige omgevingen die we kennen. Het vacuum van de ruimte is binnen enkele minuten tot direct dodelijk (hangt af van wie je spreekt, het algemene idee is dat het vrijwel direct dodelijk is). Dus de mensen in het ISS worden zeer goes in de gaten gehouden. Ook psychologisch.
Verbinding met het ISS komt inderdaad tot stand via radiosignalen (Per beeld en / of geluid).
Op het moment dat er zaken te bespreken zijn, kan er dus direct contact zijn met de "bewoners" van het ISS
(Lees meer...)
Toegevoegd op 18 juli 2024 17:27: tekst
Thecis
4 maanden geleden
samaiphon
4 maanden geleden
het meeste wat je hebt toegevoegd wist ik natuurlijk al wel maar toch bedankt

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding