Hoe kan de kaart van kosmische achtergrondstraling tweedimensionaal zijn?
De kaart van kosmische achtergrond straling geeft voor zover ik weet een beeld van waar we achtergrondstraling meten, en daaruit maken we op dat de achtergrondstraling op sommige plekken sterker is dan op andere plekken. Ik snap alleen niet helemaal hoe ik deze kaart moet lezen. Hoe kan ik bepalen waar een punt op de kaart is aan de hemel? Het universum heeft minstens drie dimensies, ik snap niet hoe hier een tweedimensionale kaart van kan worden gemaakt.
Een kaart is een weergave van de oppervlakte van onze aardbol, en die is bij benadering tweedimensionaal. Als ik op de kaart mijn positie weergeef kan ik niet aanduiden of ik me bijvoorbeeld op de begane grond of op de 20e etage van een hotel bevind.
Da's een drogreden, want het gaat om de positie meting van jezelf, en niet voor een ander, als ik aan je vraag waar je woont en je noemt een plaatsnaam dan denk ik daar geen hoogte bij, voor een navigatie ritje in de auto is het ook niet aannemelijk dat ik rond rij op de 20e etage. Voor de kosmische straling gebruiken ze het doppler effect om diepte te meten, straling wat neigt naar rood beweegt van ons af, en blauw naar ons toe.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.