Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Einsteins correctiefactor voor opgetelde snelheden slechts een wiskundig foefje?

Volgens Newton kun je jouw eigen loopsnelheid(V') t.o.v een ander (stilstaand) object op een transportband gewoon optellen bij die van de band zelf(U). Bijv. band gaat 10 km/u, jij 5 km/u => (U+V') jouw snelheid t.o.v iets buiten de band = 15 km/u. Volgens Einstein kan dat niet, want dan kan jij snelheden bereiken sneller dan het licht. Bijv. U = 200 duizend km/u en V' = 110 duizend, dat is meer dan 300 duizend. Kan niet! Dus heeft Einstein een correctiefactor toegepast, zodat die opgetelde snelheid altijd minder is dan de lichtsnelheid. 1 + ((UxV')/c^2), waarbij c = de lichtsnelheid. Valt deze factor ook natuurkundig te onderbouwen? Ik bedoel, kun je deze bijv. ook terugkoppelen met een verschijnsel als een uitdijend heelal of zo?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ja, die formule is perfect te onderbouwen.
Daar worden zelfs hele opleidingen aan gewijd. We noemen dat Natuurkunde. Kan je studeren op diverse plekken in Nederland.

Het voornaamste is dat Newton gewoon gelijk had wanneer je niet met relativistische snelheden gaat. Dit is bewezen o.a. door de satellieten Voyager e.d. die gelanceerd zijn (puur o.b.v. Newtoniaanse natuurkunde).

De relativiteit theorie is momenteel de meest bewezen wetenschappelijk theorie die we hebben (let op, is een WETENSCHAPPELIJKE theorie, dus uitgebreid bewezen).

Terug naar de vraag, nee, het is geen foefje. Het blijkt vanuit de formules (en ook in de praktijk) dat dit zo is. Dus deze formule is perfect te onderbouwen.

Ik ga niet de hele herleiding voor je doen. Vanuit de andere vragen blijkt dat er een bepaalde basis nog niet goed aanwezig is. Ik zou daar eerst aan werken.
Thecis
4 jaar geleden
Wiskunde heeft niet zozeer met meten te maken maar meer met rekenen. De relativteitstheorie is echter primair geen berekening maar een meting. En wel een meting vanuit een bepaalde waarnemer. Als je die meting zelf weghaalt hou je inderdaad rekenen over wat eerder op een wiskundig foefje kan lijken. Nu is meten zonder rekenen ook weer niets en zal over het algemeen bij grotere snelheden het lijken alsof het alleen rekenen is maar het is wel gebaseerd op meten waarbij kan worden afgeleid. Voor die afleiding kun je dan op grote schaal misschien iets vinden in de 'natuur'. Wat dat kunnen zijn weet ik niet precies en hoe de uitdiijing daar een rol van betekenis kan spelen ook niet.
4 jaar geleden
Die correctie factor is geen foefje maar de kern van de speciale RT uit 1905.
Die correctiefactor (officieel de Lorentz transformatie) is een manier om te rekenen op basis van het gegeven dat de lichtsnelheid constant is voor alle waarnemers. Dat gegeven was de uitkomst van het Michaelson Morley experiment.
Toegevoegd op 17 juni 2020 20:04: bron
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing