Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zou dit bizarre verschijnsel kunnen zijn?

Wij zaten zojuist op ons terras in Portugal. Vanuit de verte kwam er een soort wolk van knipperende lampjes voorbij, er zat een ritme in het geknipper. We zien hier vaak vallende sterren en satellieten voorbij komen maar dit was het absoluut niet. Vliegtuigen zou niet kunnen want waren alleen witte 'lampjes' die knipperden en vlogen veel te dicht bij elkaar. Daarnaast was er ook niks te horen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dat zouden weerbalonnen of andere objecten om de atmosfeer te onderzoeken geweest kunnen zijn.
7 jaar geleden
Mogelijkheden zijn:

- Een bemande gasballon tijdens een nachtvaart. Het voorgeschreven licht van een gasballon is een wit rondomstralend licht; een ballon heeft immers van zichzelf geen vliegrichting: hij hangt stil in de door de heersende wind bewegende lucht. Met wat extra verlichting zou het dat geweest kunnen zijn.
Als uw terras nabij de kust is, dan wordt dit wat minder waarschijnlijk. En gasballons zie je sowieso maar zelden (het benodigde gas, meestal helium, is duur).
Gasballons hebben niet de kenmerkende af en toe oplaaiende felle vlam van de veel bekendere heteluchtballons, want het gas in een gasballon is van zichzelf voortdurend lichter dan lucht.
En gasballons kunnen gemakkelijk een nacht doorvaren.
Als er groepen van lichtjes ten opzichte van elkaar bewogen, zouden het meer dan een gasballons moeten zijn. Dat wordt, behalve bij een wedstrijd, al gauw onwaarschijnlijk.

- Een drone of drones. Drones hebben van zichzelf meestal al lichtjes. Maar dan is het niet zo waarschijnlijk dat er meer bij elkaar vlogen, want hoe houden de piloten dan veilig afstand? Dat is als je er onder staat wel te doen, maar ze kwamen vanuit de verte. Met een ingebouwde camera zou niet onmogelijk zijn, en met speciale software kan ik me er ook iets bij voorstellen. Maar wie doet daar dan al die moeite voor?

- Toch een vliegtuig of helikopter, op enige afstand. Sommige hebben felle strobe lights, waardoor je de gewone standaard rode en groene lichtjes haast niet opmerkt.

Er is één vliegtuig waar ik lang geleden tijdens een European Tour een keer een demonstratie van heb gezien op Schiphol-Oost. Dat kon inderdaad een wolk van knipperende en flitsende witte lichtjes door de lucht laten bewegen, en het geluid hoefde daarbij niet op te vallen: het Grimes Flying Lab. https://www.aopa.org/news-and-media/all-news/2012/may/17/ufo-a-flying-mistress
Je ziet het effect pas echt als het helemaal donker is (maar overdag ziet het vliegtuig er ook niet slecht uit: http://www.airliners.net/photo/Grimes/Beech-C-45H-Expeditor-D18S/1593092/L )

Meer smaken weet ik nu niet!
7 jaar geleden
Ook is het mogelijk dat een zwerm vogels is geweest die licht vanaf het aardoppervlak weerkaatst. Het "knipperen" zou dan veroorzaakt kunnen worden door het op en neer bewegen van de vleugels waarbij de weerkaatsing verandert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing