Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je van kijken naar "Known Universe" gek worden?

Het is een programma op National Geographic. Het gaat over de immensheid van het heelal. Al ik een aflevering heb gezien vraag ik mij af wie we zijn, wat bewustzijn is, hoe nietig wij zijn, wat tijd is, enzovoort. Het roept zo veel onoplosbare vragen op dat ik van het nadenken soms wel eens denk 'gek' te worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag. Nu wachten op het antwoord van een zekere Jeroen1962 die mij hier op goeie vraag op dit programma attent heeft gemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk voelde ik mij eerder "gek worden " door die aflevering waarin wetenschappers uitleggen dat tijdreizen in principe mogelijk is .
capthavoc
14 jaar geleden
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vraag hoe gek word je dan ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

Lijkt me sterk. Bedenk dat in vroeger tijden zelfs concepten als vuur niks anders dan magie waren (goed ik ga nu heeel ver terug maar het punt zou duidelijk moeten zijn). Vraagstukken die nu onoplosbaar lijken hoeven dat helemaal niet te zijn.
Dat het een zekere reflectie oproept als je ziet goed gigantisch het universum nu eigenlijk is lijkt me niet vreemd. Waarschijnlijk is dat ook deels de opzet van de makers. Maar om daar nu gek van te worden lijkt me behoorlijk overdreven.
Aan de andere kant: er zijn mensen gek geworden om minder. Voor de meeste relatief normale (voor zover dat bestaat) mensen lijkt het me niet iets waar je gek van zou worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je er rusteloos van wordt, je gaat op zoek naar allerlei antwoorden die je nu nog niet hebt en misschien ook wel nooit zult hebben. Maar gek worden? Nee, dat gebeurt niet zomaar.

Het is ook nergens voor nodig dat je overal de antwoorden op weet, niemand weet namelijk alle antwoorden en dat is prima zo!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je er echt gek van kunt worden denk ik niet, maar ja, -wie ben ik.. Misschien laat je je teveel meeslepen door de inhoud van het programma? En het is natuurlijk ook een heel erg breed en -letterlijk allesomvattend onderwerp; het heelal en dergelijke. Zelfs de mensen die er in gestudeerd hebben weten er nog maar amper wat van af.

Dus mijn tip zou zijn: Geinteresseerd kijken zolang het programma duurt en daarna echt iets totaal anders gaan doen als je je zoveel laat meeslepen door dit fascinerende onderwerp.

Veel kijkplezier toch nog trouwens!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk kan het gevoelens van niet begrijpen en doelloosheid triggeren. maar wat getriggert word is er vaak al.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met nadenken en iets anders gaan doen.

Dit soort programma's zijn heel leerzaam: ze openen een wereld voor je, waar je met je verstand niet bij kan.

Je kunt niet veel anders doen dat dit als kennis aannemen en je erover verwonderen.
Gaan piekeren heeft geen zin.

Maar als je er niet tegen kan om dit soort dingen te zien, dan zou ik niet meer kijken.
Misschien is het dan beter - als het je zo interesseeret, om eerst wat boeken te lezen over het onderwerp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet gek is een scheldwoord voor mensen met een verstandelijke handicap. En oplosbare vragen proberen te kunnen beantwoorden duidt niet op een verstandelijke beperking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gek slaat helemaal niet op een verstandelijke handicap, gek wijst eerder op mensen met geestesziekten. Dom zou eerder een scheldwoord voor verstandelijk gehandicapten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaan we overdreven correct doen? Iedereen weet wat een 'gek' is. Het is een prima omschrijving voor een gestoorde.
Ik heb geen idee hoe het wetenschappelijk zit, maar ik kan me er best wat bij voorstellen dat zulke inderdaad iets in je geest triggeren, Angststoornissen, schizofrenie, geestesziekten die te maken hebben met een verdraaid idee van de realiteit, dat soort dingen. Maar dan moet je waarschijnlijk wel al een aanleg ervoor hebben.
Maar ik weet niet of zo'n programma kijken er sterk genoeg voor is hoor, om echt zoiets te veroorzaken. Ik verwacht van niet. Maar misschien als je al heel instabiel bent?
Denken over hoe groot het universum is, kan in ieder geval wel heel sterke gevoelens in je oproepen waardoor je best de weg kwijt zou kunnen raken. Ik herken dat wel hoor. Maar als je geestelijk gezond bent, schakel je gewoon weer terug naar een normaal bewustzijn en gevoel als je je focust op gewone dagelijkse dingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dergelijke programma's wel een klein beetje bekijken door een roze bril, zoals de meeste programma's.
Anders was ik allang gek geweest,of misschien ben ik dat ook wel. Gezien door de ogen van een gek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt overal gek van worden, overal. Dus ook van kijken naar Known Universe. De kans is niet zo groot, maar het kan. Van niet-denken kun je NIET gek worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk dat het kan. Het zal normaal gesproken niet voorkomen, maar het kan best de trigger zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had zelf zoiets met het computerspel Spore (evolutie spel). Niet dat ik er echt gek van werd, maar de combinaties en mogelijke uitkomsten zijn nagenoeg eindeloos. En als je ADD hebt met een IQ die richting de 140 gaat, dan moet je niet al te diep over de consequenties gaan denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding