Wat gebeurt er met een rots in een bak water op de maan?
Toegevoegd na 16 minuten:
Zinkt de rots, of blijft die drijven?
Het water is ook lichter ......
De verhouding rots- water blijft gelijk.
De wet van Archimedes blijft geldig.
Maar als de verhouding hetzelfde blijft kun je absoluut gezien misschien nog wel een verschil krijgen. De formule voor de zwaartekracht is F= G x ((Massa maan x massa object) / r2). De massa maan is zowel voor het water als voor een drijvend lichaam even groot. Alleen de massa van het object kan verschillend zijn (toevallig is hier het lichaam ook geen goed voorbeeld want aangezien dat grotendeels uit water bestaat; dus misschien is die rots toch niet zo slecht).
Enfin waar het op neer komt is in ieder geval dat in verhouding een zwaarder voorwerp op de maan een iets grotere kracht heeft als op de aarde in verhouding tot een lichter object. Nu heb ik hier de straal buiten beschouwing gelaten en ook de compenserende traagheid van massa's. Dus wat precies het verschil in effect is weet ik niet. Maar groot zal het natuurlijk niet zijn.
De vraag gaat over rots in water. Jij zegt: "misschien is een rots geen duidelijk voorbeeld" .
Dan zegt je " als je zelf in het water drijft. " maar dat is ook geen goed voorbeeld " . De aantrekkingskracht van de maan is kleiner dan die van de aarde. Dat geld voor water, rotsen, mensen en ALLE andere dingen.
De verhoudingen blijven gelijk.
Jij wilt dat bestrijden.
Echter : Archimedes heeft ook op de maan gelijk.
Want niet alleen trekt de maan aan de objecten maar de objecten ook aan de maan. En als het massa verschil tussen die objecten anders is dan zal er misschien ook een verschil zijn in het effect daarvan. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat die objecten dan een groot verschil moeten hebben omdat de maan al zo zwaar is. Dus een groot verschil zal je niet snel merken alleen bij grote massa's. Maar goed ik ben nog in onderzoek wat er allemaal bij komt kijken.
Meen je dit serieus ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.