Kan een elektrisch(magnetisch) veld ontsnappen aan een zwart gat?
Licht kan niet ontsnappen uit een zwart gat omdat de zwaartekracht te groot is. Wat wel kan ontsnappen is een zwaartekrachtsveld lijkt me, want anders zou er geen aantrekking zijn. Nu is zwaartekracht natuurlijk ook anders omschreven als zijnde een kromming van de ruimte. Hoewel ik dus niet zeker ben of er ook werkelijk zoiets als een zwaartekrachtsveld bestaat, vraag ik me wel af of er dan ook niet een elektrisch (-magnetisch) veld kan ontsnappen analoog aan het eventueel bestaande zwaartekrachtsveld?
Omdat evenals fotonen, gravitonen waarschijnlijk niet sneller gaan dan het licht lijken mij dus gravitonen niet te kunnen ontsnappen uit een zwart gat, maar wat is dan het effectieve onderscheid tussen een gravitatieveld en gravitonen?
Het feit dat je veronderstelt dat er dus een zwaartekrachtveld moet zijn, is dus niet correct. Je hebt zelf al aangegeven wat het is. Aantrekkingskracht bestaat dus eigenlijk niet, maar massa "trekken elkaar aan" omdat ze in elkaar verstoring van ruimte-tijd komen en derhalve "naar elkaar toe rollen". De analogie die je stelt, is niet aanwezig...
de gravitonen die je noemt, zijn iets heel anders.
' In de moderne algemene relativiteitstheorie van Einstein (1916) wordt het zwaartekrachtsveld meestal beschreven als een kromming van de vierdimensionale ruimtetijd. In principe is het echter ook mogelijk een beschrijving in de vorm van een veld te geven. De theorie beschrijft verder hoe het zwaartekrachtsveld afmetingen en tijdsduren beïnvloedt.' Hoewel ik het nog steeds niet zeker weet of je dat dan ic kan vergelijken met een em-veld wordt het toch wel degelijk nog gebruikt. Maar het kan natuurlijk zijn dat wat jij bedoeld is dat zwaartekracht eigenlijk niet bestaat maar die term ook nog wel wordt gebruikt, zo ook het veld dus.... https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekrachtsveld
Moet je toch eens lezen wat er over magnetisme staat beschreven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.