Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een elektrisch(magnetisch) veld ontsnappen aan een zwart gat?

Licht kan niet ontsnappen uit een zwart gat omdat de zwaartekracht te groot is. Wat wel kan ontsnappen is een zwaartekrachtsveld lijkt me, want anders zou er geen aantrekking zijn. Nu is zwaartekracht natuurlijk ook anders omschreven als zijnde een kromming van de ruimte. Hoewel ik dus niet zeker ben of er ook werkelijk zoiets als een zwaartekrachtsveld bestaat, vraag ik me wel af of er dan ook niet een elektrisch (-magnetisch) veld kan ontsnappen analoog aan het eventueel bestaande zwaartekrachtsveld?

Omdat evenals fotonen, gravitonen waarschijnlijk niet sneller gaan dan het licht lijken mij dus gravitonen niet te kunnen ontsnappen uit een zwart gat, maar wat is dan het effectieve onderscheid tussen een gravitatieveld en gravitonen?

9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Alles binnen de waarnemingshorizon van een zwart gat kan daar niet aan ontsnappen. Alles buiten de waarnemingshorizon wel. Zo eenvoudig is het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een krachtveld is een natuurkundig begrip dat beschrijft wat de grootte en de richting is van een bepaalde kracht in ieder punt van de ruimte. Het is dus niet zo dat het krachtveld zich ergens bevindt en ergens naartoe beweegt. Het is overal en heeft overal een bepaalde waarde (en richting). Er is dus ook geen sprake van wel of niet kunnen ontsnappen aan een zwart gat of aan welke andere omgeving dan ook. Wel kun je zeggen dat een krachtveld op een bepaalde manier van waarde verandert en dat zou kunnen gebeuren doordat hetgeen de kracht veroorzaakt (lading bij elektrische kracht, massa bij zwaartekracht) versneld wordt. Die versnelling veroorzaakt een verandering in het krachtveld, maar het zijn de deeltjes die bewegen en niet het veld.
Dat we de aantrekking van een zwart gat kunnen voelen komt niet doordat het zwaartekrachtsveld vanuit het zwarte gat naar buiten beweegt. Nee het veld was er al toen het gat gevormd werd en verandert als er massa ingevangen wordt. En dat geldt ook voor een eventueel elektrisch of magnetisch veld rondom een zwart gat. Ook dat is er vanwege de ladingen in de omgeving, en kan veranderen als die ladingen bewegen. Maar het beweegt niet van binnen naar buiten of omgekeerd.
Elektromagnetische en zwaartkrachtsgolven daarentegen bewegen wel (met de lichtsnelheid). Zij delen als het ware aan het veld mee hoe het moet veranderen.
WimNobel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing