Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er verschijnselen bekend waaruit blijkt dat het zonnestelsel ergens doorheen gaat?

Zijn er bijv. verschijnselen bekend die ongeveer net zo werken als bij de Perseïden-meteorenzwerm maar dan op zonnestelsel nivo?

Elke zomer trekt de aarde bijv. door de Perseïden-meteorenzwerm, dit is een wolk van stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. Kunnen er dus ook zo stofwolken of wat dan ook achtergelaten zijn in het melkwegstelsel zelf en het dus ongeveer nog 250 miljoen jaar zal duren voordat we er weer doorheen gaan.

Heb nl ook eens gehoord dat de massa instincties hierdoor verklaart zouden kunnen worden waarbij grosso modo elke 250 miljoen jaar de aarde door straling of wat dan ook getroffen wordt.

Maar kan dit ook of kunnen dergelijk deeltjes of straling niet blijven hangen in de melkwegstelsel?

9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Er zijn verschijnselen die een verklaring zou kunnen bieden voor bijvoorbeeld de periodieke uitstervingsgolven die de aarde gekend heeft.

Een is dat de zon onderdeel is van een binair systeem en een (donkere) begeleider heeft die iedere 27 miljoen jaar de Oortwolk verstoord waardoor er een groot aantal kometen richting zon gaan. De kans op botsingen, met alle consequenties van dien, neemt dan toe. Er wordt wel sterk getwijfeld of dit zo is omdat er bijvoorbeeld veel discussie is of deze periodiciteit wel bestaat,

Een ander, meer realistisch fenomeen, is dat de zon regelmatig een ster op relatief korte afstand passeert. De verstoring die dat te weeg brengt kan ook tot extra gedoe leiden in ons zonnestelsel.

Voor beide bovenstaande punten heb ik een link toegevoegd.

Daarnaast meen ik wel eens gelezen te hebben dat de zon nu door een relatief leeg gebied van de melkweg gaat en op weg is naar een gebied met meer of dichtere gaswolken. Ik kan daar alleen geen bron van vinden en heb ook geen goed idee van wat daar e consequenties van zouden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing