Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe oud en hoe groot is het universum voor een foton?

Ruimte en tijd zijn relatief, behalve de snelheid van een foton. Maar stel ik zou zo snel gaan als het licht hoe oud zou het heelal dan voor mij zijn en hoe groot het (waarneembare) heelal.

In de tekst (zie bron) staat bijv. ook "Verste sterrenstelsel ontdekt: licht is al 13,23 miljard jaar onderweg". Maar dat licht is naar eigen meting vermoed ik geen 13 miljard jaar onderweg. Klopt het dan dat voor het foton zelf er helemaal geen tijd verstreken is zodat dat sterrenstelsel eigenlijk geen leeftijd heeft en zo ook het heelal geen leeftijd heeft, of kan dat foton toch een leeftijd en afstand verbinden aan het heelal en het sterrenstelsel? zo ja, hoe groot dan?

http://www.scientias.nl/verste-sterrenstelsel-ooit-ontdekt-licht-is-al-1323-miljard-jaar-onderweg/

9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voor een foton bestaat alleen het nu. Een foton gaat met de lichtsnelheid, bij die snelheid verstrijkt er geen tijd. Dus als een foton bewustzijn zou hebben zou het constateren dat het nul seconde onderweg is geweest en nul afstand heft afgelegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor een foton verloopt de tijd ook gewoon. Alleen voor een foton is er iets "speciaals" aan de hand, namelijk dat een foton geen massa heeft. Massa ondervindt door relativistische effecten allerlei vertragingen in tijd (t.o.v. de waarnemer die stil staat etc, ik laat het relativistisch iets incorrecter om het leesbaar te houden) en bovendien zal massa nooit de snelheid c kunnen halen.

Een foton wel, sterker nog, die kan niet langzamer of sneller in vacuum, uitsluitend met snelheid c.
En licht heeft tijd nodig om te reizen. Zo'n 8 minuten van de zon naar de aarde.
Maar een foton ondervindt geen verlies. Als het een jaar moet reizen, doet dat het. Het foton verliest geen energie. De frequentie kan iets veranderen en dus ook de golflengte, maar de energie is constant.

Dus als een foton 13.7 miljard jaar moet reizen, doet dat het ook. Het veroudert niet, het gaat totdat het ergens opgenomen wordt (ofwel ergens tegenaan botst)(en dan nog zeurt het foton niet, het zijn wel bikkels die fotonen).

Maar er is nog iets met een foton. Net zoals elektronen onderling, kan je een foton niet onderscheiden van een ander foton als het dezelfde golflengte en polariteit heeft. Dus als je een oud foton hebtvan 13.7 miljard jaar oud en ik laat er naast een volledig nieuw foton los met dezelfde eigen eigenschappen, kan je onmogelijk zeggen welke het oude en welke het nieuwe foton is. Alleen maar in die zin verstrijkt er geen tijd voor een foton. In alle andere opzichten wel.
Thecis
9 jaar geleden
Een foton, of enig object dat met de lichtsnelheid beweegt, zou, als het al enige mogelijkheid tot ervaring zou hebben, alleen een tweedimensionaal statisch universum ervaren. Alle objecten zouden platte pannekoeken zijn met dikte 0, en bovendien uitgesmeerd indien ze (in de 3d-wereld) een snelheid niet parallel aan het foton hebben.
Maar dergelijke objecten kunnen niets ervaren. Niet alleen omdat ze geen bewustzijn en geen zintuigen of meetinstrumenten hebben, maar ook omdat er in het tweedimensionale tijdloze heelal geen communicatiemiddel voorhanden is.
Het heelal heeft dus voor een foton geen leeftijd want het ervaart geen tijd, en ook geen afmeting in z'n eigen bewegingsrichting. Ik weet niet zeker of je kunt zeggen dat het tweedimensionale heelal voor het foton in de richtingen loodrecht op zijn eigen beweging, dus de twee dimensies die er nog van over zijn, een afmeting heeft. Ik wilde eerst zeggen 13,7 Gly, maar dat klopt niet als het foton al 13,23 Gy onderweg is. Want dan was het heelal toen het foton werd uitgezonden veel kleiner dan nu. Maar die kleine afmeting van toen en die grote van nu worden door het foton gelijktijdig "ervaren"!
WimNobel
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing