Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er voor de mensen die aan het Mars One project deelnemen misschien toch nog een kans dat zij ooit zullen terugkeren naar de aarde?

Of is het echt 100% zeker dat zij zullen overlijden op Mars?
Vooropgesteld dat dit hele plan al lukt, natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zie niet in waarom er geen 'change of plan' kan toeslaan en er alsnog besloten wordt die mensen terug te gaan halen. Hier op aarde moet binnen redelijke tijd een ruimteschip gebouwd kunnen worden voor een retourvlucht, dat hoeven ze ginds niet te doen.
Als bijvoorbeeld blijkt dat de missie fout zal gaan aflopen kan ik me slecht voorstellen dat er hier wordt besloten ze allemaal maar rustig te laten omkomen.

Toegevoegd na 34 minuten:
"Ja, er bestaat voor de mensen die aan het Mars One project deelnemen misschien toch nog een kans dat zij ooit zullen terugkeren naar de aarde" is dus mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, de deelnemers zullen niet terugkeren naar de aarde. Wat dat is juist het plan: ze blijven er.
Mars One, dat opgericht werd door de Nederlanders Bas Lansdorp en Arno Wielders, wil in 2023 vier mensen op Mars laten landen die de basis moeten vormen van ’s werelds eerste interplanetaire kolonie. In tegenstelling tot andere plannen en projecten wil Mars One de crew niet terugbrengen naar de Aarde maar deze permanent op Mars houden.
10 jaar geleden
Theoretisch gezien is de kans natuurlijk niet nul. Er is echter geen terugreis voorzien in het plan. Een geschikt 'launch window' voor terugkeer zal zich grofweg elke twee jaar voordoen in verband met de verschillende omloopsnelheden van de Aarde en Mars. Er zijn echter natuurlijk ook voorzieningen nodig om weer weg te komen zoals een raket + brandstof en dit zal moeilijker zijn dan bijvoorbeeld met de maanlanding omdat de zwaartekracht op Mars groter is en de benodigde Delta-V voor de terugkeerbaan ('transfer orbit') ook groter is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans dat ze kunnen terugkeren is absoluut nul.
Gamaar na. Na de maanmissie zijn we pak 'm beet al 50 jaar bezig om op mars te komen. En dat terwijl we hier op aarde al een gigantische infrastructuur hebben aan ertsdelfmachines, chemische fabrieken, en zo voorts, wat allemaal nodig is om een raket met brandstof te bouwen. Met een enorme ploeg mensen die het bouwt, en een enorma aantal mensen die intussen voor de voedselvoorziening zorgt.
Met een man of vier zou je daar al een paar duizend jaar voor nodig hebben.
Nog afgezien van dit alles zal eerst de zuurstofvoorziening geregeld moeten worden, en meteen daarna de voedselvoorziening. Dat zijn waarschijnlijk al onoplosbare problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing