Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een neutronenster ook ontstaan zonder een supernova?

Of kunnen zo ook ontstaan op een andere manier, bijvoorbeeld van een superzware ster direct naar een neutronenster?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet. De ster evolutie is op hoofdlijnen als volgt. Een wolk waterstof stort onder zijn gewicht ineen. Door de druk begint kernfusie die tegendruk geeft voor het ineenstorten. Als de waterstof op is omdat deze is omgezet in helium dan gaat het verder met kernfusie met helium. Dit gaat net zolagn door tot je bij ijzer uitkomt. Daarna stagneert het proces omdat kernfusie bij ijzer nog energie oplevert maar bij zwaardere elementen energie kost.

Dan stort de ster ineen en vormt als hij zwaar genoeg is een neutron ster, of bij nog meer massa uiteindelijk een zwart gat.

Je kunt niet om dit proces heen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me theoretisch iets voorstellen bij 2 of meer witte dwergen (uitgebrande kleinere sterren) die botsen en samensmelten. Hierdoor zóu een massa kunnen ontstaan die zwaar genoeg is om tot een neutronenster samen te smelten.

Natuurlijk zal ook dit met veel geweld en vuurwerk gepaard gaan, maar technisch is dat geen supernova.

Of het in de praktijk ooit waargenomen is betwijfel ik echter.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing